Infertility

האם לטיפולי פוריות השפעה על הסיכון למחלות לב וכלי דם בנשים? (JAMA Cardiol)

 

בקרב נשים שילדו בעקבות טיפולי פוריות לא תועדה עליה בסיכון למחלות לב וכלי דם לאורך חציון מעקב של 11 שנים, בהשוואה לנשים שהרו באופן ספונטאני, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Cardiology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפולי פוריות עשויים להביא לעליה בסיכון למחלות לב וכלי דם, לדוגמא, עקב גירוי יתר שחלתי התורם להתפתחות מצב קרישיות-יתר ונזק לאנדותל. בנשים לאחר טיפולי פוריות ייתכן גם תהליך הזדקנות ביולוגי מואץ, כפי שנקבע לפי רמות מתילציה של דנ”א, העשוי להשפיע על הסיכון למחלות כרוניות. מצבים התורמים להפרעות פוריות, ולכן מובילים לצורך בטיפולים אלו, דוגמת תסמונת שחלות פוליציסטיות ואנדומטריוזיס, מלווים גם כן בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה שכלל קרוב ל-2.5 מיליון נשים ללא היסטוריה של מחלת לב וכלי דם, אשר ילדו בדנמרק (1994-2014), פינלנד (1990-2014), נורבגיה (1984-2015) ושבדיה (1985-2015). התוצא העיקרי היה הסיכון למחלות לב וכלי דם לאחר לידה בעקבות טיפולי פוריות.

מהנתונים עולה כי 4% מהנשים שנכללו במחקר (גיל ממוצע של 33.8 שנים) ילדו לאחר טיפולי פוריות. חציון משך המעקב אחר כלל הנשים עמד על 11 שנים. שיעור כל אירוע קרדיווסקולארי עמד על 153 מקרים ל-100,000 שנות-אדם. בקרב נשים שילדו לאחר טיפולי פוריות לא תועד סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (יחס סיכון מתוקן של 0.97, רווח בר-סמך 95% של 0.91-1.02).

החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בסיכון למחלת לב איסכמית, אירוע מוחי, מחלה צרברווסקולארית, קרדיומיופתיה, אי-ספיקת לב, תסחיף ריאתי או פקקת ורידים עמוקים עם טיפולי פוריות. עם זאת, הממצאים הצביעו על ירידה מתונה בסיכון לאוטם לבבי בעקבות טיפולי פוריות (יחס סיכון מתוקן של 0.80, רווח בר-סמך 95% של 0.65-0.99).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי לידה בעקבות טיפולי פוריות אינה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בשלב מאוחר יותר בחיים, כאשר אף זוהתה ירידה מתונה בסיכון לאוטם לבבי בעקבות השימוש בטיפולים אלו. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים עם מעקב ארוך יותר במטרה לבחון את ההבדלים בסיכון הקרדיווסקולארי בהתאם לשיטות השונות בשימוש במסגרת טיפולי פוריות.

JAMA Cardiol, Aug 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה