Infertility

מה ידוע על הקשר בין סלולרי לאי-פוריות הגבר? (medscape)

הסיבה לירידה באיכות הזרע בעשורים האחרונים אינה ברורה ומחקרים רבים לא מצאו סיבה חד משמעית לכך. סקירה חדשה בוחנת האם יכול להיות שלסלולרי יש השפעה על ירידה זו

אי פוריות משפיעה על אחד מכל שישה זוגות ברחבי העולם. ביותר ממחצית מהמקרים לאיכות זרע נמוכה של הגבר יש אשמה באי פוריות. במהלך שלושת העשורים האחרונים, מחקרים הראו כי איכות הזרע ירדה ללא סיבה ברורה, ותיאוריות רבות בנושא הועלו ללא הוכחות מספקות על מנת לגבות אותן.

כך לדוגמה, הסביבה, אורח החיים, משקל עודף או השמנת יתר, עישון, צריכת אלכוהול ומתח פסיכולוגי, כולם הוצעו לסירוגין כגורמים פוטנציאליים בעקבות מחקרים אפידמיולוגיים באיכות נמוכה. טלפונים סלולריים נכנסו גם הם לרשימה זו, בשל פליטתם של גלים אלקטרומגנטיים בתדר גבוה היכולים להיספג בגוף.

כך למשל, ניסויים קליניים שנערכו בחולדות או עכברים מצביעים על כך שגלים אלו עלולים להשפיע על איכות הזרע ולהוביל לשינויים היסטולוגיים באשכים, אך תנאי הניסויים הללו רחוקים מאוד מהחשיפה היומיומית שלנו לגלים אלקטרומגנטיים, בעיקר מהסלולרי שלנו.

למרות שמחקרים תצפיתיים שנערכו בזרע אנושי במבחנה הראו ממצאים דומים, המחקרים התצפיתיים אינם רבים, בוצעו בקבוצות קטנות, וכללו תוצאות סותרות במידה רבה. כמובן שחשוב במיוחד לציין את הטיית פרסום שמשחקת תפקיד מרכזי במחקרים אלו בדיוק כמו שפע הערפלנים הפוטנציאליים הקיימים.

מחקר תצפיתי שבוצע בשוויץ כלל קבוצה גדולה של 2886 גברים צעירים שהיו מייצגים של האוכלוסייה הכללית. המשתתפים מילאו שאלון מקוון המתאר את הקשר שלהם לטלפון סלולרי בפירוט ובמונחים איכותיים וכמותיים. המחקר פורסם ב-2005 לפני שהשימוש בסלולרי הפך לנפוץ כל כך, ובוצעו בו התאמות מרובות בניתוחים הרב-משתנים כדי לקחת בחשבון כמה שיותר ערפלנים פוטנציאליים.

ניתוח נתונים באמצעות מודל ליניארי מותאם גילה קשר מובהק בין שימוש תכוף בטלפון (> 20 פעמים ביום) לבין ריכוז זרע נמוך יותר (במ”ל) (β מותאם: -0.152) ואותו הדבר נמצא עבור הריכוז הכולל שלהם בשפיכה (β מותאם: -0.271). בניתוח שהעריך את הסיכון לרמות פוריות תת-נורמליות של הגבר, הראה כי הוא גדל ב-30% לכל היותר. קשר הפוך זה הוכח כבולט יותר בשלב הראשון של המחקר (2005-2007), בהשוואה לשני השלבים האחרים (2008-2011 ו-2012-2018). עם זאת, לא נמצאו קשר בין שימוש בסלולרי לניידות הזרע או המורפולוגיה, וחשוב במיוחד, נשיאת טלפון סלולרי בכיס המכנסיים לא השפיעה על תוצאות אלו.

מחקר זה בהחלט כלל קבוצה גדולה של גברים צעירים, אך בכל זאת הוא היה רטרוספקטיבי, והמתודולוגיה שלו, למרות שהיא טובה מזו של מחקרים קודמים, עדיין נתונה לביקורת. תוצאות הניסוי יכולות רק להעלות השערות, לא יותר, ורק מחקרי עוקבה פרוספקטיביים יאפשרו להסיק מסקנות, ובינתיים לא ניתן למצוא קשר סיבתי בין חשיפה לגלים אלקטרומגנטיים בתדר גבוה הנפלטים מטלפונים סלולריים לבין הסיכון לאי פוריות.

לסקירה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה