Insomnia

טיפול קוגניטיבי התנהגותי קבוצתי משפר אינסומניה בחולים תחת טיפולי המודיאליזה (Behav Cogn Psychother)

במאמר שפורסם בכתב העת Behavioral and Cognitive Psychotherapy מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, התומכות ביעילות טיפול קוגניטיבי-התנהגותי קבוצתי להקלה על תסמיני דיכאון וחרדה, לצד שיפור איכות שינה ומצב פסיכולוגי כללי, בחולים תחת טיפולי המודיאליזה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לאור הסיבוכים הרבים של טיפול תרופתי, סביר להמליץ על טיפולים לא-תרופתיים לשיפור הבריאות הגופנית והנפשית של חולים תחת טיפולי המודיאליזה. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע את היעילות של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי קבוצתי להקלה על אינסומניה על איכות השינה, דיכאון, חרדה ומצב פסיכולוגי כללי בחולי המודיאליזה.

המחקר האקראי כלל 116 חולי המודיאליזה שחולקו באקראי לקבוצת התערבות (58 חולים) או ביקורת (58 חולים). ההתערבות כללה 9 מפגשים שבועיים של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי קבוצתי והחוקרים אספו נתונים להערכת מדדי Pittsburgh Sleep Quality Index (או PSQI), Beck Depression Inventory-II (או BDIII), Beck Anxiety Inventory (או BAI), שאלון General Health Questionnaire (או GHQ-28), מדד Clinical Global Improvement Scale (או CGI), שאלון Client Satisfaction Questionnaire (או CSQ) ו-Working Alliance Inventory-Short Form (או WAI-S).

מהנתונים עולה כי בהשוואה לקבוצת הביקורת, טיפול קוגניטיבי התנהגותי קבוצתי היה יעיל בשיפור איכות השינה (p<0.001), דיכאון (p<0.001), חרדה (p<0.001) ומצב פסיכולוגי כללי (p<0.001). בקרב משתתפים תחת טיפול קוגניטיבי התנהגותי-קבוצתי תועד שיפור משמעותי כתוצאה מהטיפול והיו שבעי רצון מההתערבות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהמלצה לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי קבוצתי כטיפולי משלים בחולים תחת טיפולי המודיאליזה.

 

Behav Cogn Psychother. 2022 Sep 16:1-16

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה