Intensive Care

מדידה לא פולשנית של יחס ונטילציה: פרפוזיה ו- shunt בתינוקות עם BPD/מאת ד”ר ברזילי

מחקר חדש מצא, כי ניתן להגדיר ולדרג חומרת BPD ע”י מדידת יחס ונטילציה:פרפוזיה (VA:Q) והערכת ה- shuntבשיטות לא פולשניות.

הגדרה אובייקטיבית של bronchopulmonary dysplasia (BPD) נחוצה על מנת לפרש את תוצאות המחקר ולספק בסיס למחקרים פרוגנוסטיים, שכן ההגדרות הנוכחיות אינן מכמתות את חומרת המחלה. המדדים העיקריים לחילוף גזים ירוד הם יחס VA:Q נמוך ו- shunt מוגבר מימין לשמאל. אלה יכולים להיקבע באופן לא פולשני ע”י סטורציית חמצן עורקית (SpO2) כנגד לחץ החמצן הנשאף (PIO2).

מטרת המחקר הייתה לתאר את יחס VA:Q הנמוך ואת ה- shunt בתינוקות עם BPD, ולהעריך אותם כאמצעי לדירוג ההפרעה בתפקוד הריאתי.

במחקר השתתפו 21 פגים הסובלים מ- BPD.PIO2 שונה בהדרגה במטרה להביא את ערכיSpO2 לטווח של 86-94%. נתונים לגביPIO2 ו-SpO2 עבור כל תינוק נאספו ועברו אנליזה להפקת יחס VA:Q והערכת ה- shunt.

בכל התינוקות, עקומת ה- SpO2סטתה ימינה כנגד עקומת PIO2 בשל יחס VA:Q נמוך. הסטייה הממוצעת (SD) הייתה 16.5 (4.7) kPa (נורמאלי- 6 kPa). דרגות משתנות של shunt היו נוכחות אף הן, אך היו פחות חשובות בקביעתSpO2 בטווח שנבדק. דרגת הסטייה הייתה גורם מנבא חזק ל- PIO2 הנחוץ להשגתSpO2 בטווח של 86-94% (R2>0.9).

לסיכום, הליקוי העיקרי בחילוף הגזים ב- BPD הוא יחס VA:Q נמוך, המתואר ע”י סטייה ימינה של SpO2 כנגד PIO2. יחס זה מספק שיטה פשוטה יותר להגדרת BPD, המאפשרת לדרג את חומרת המחלה.

לתקציר

הערות עורך:

איני בטוח כי זו שיטה פשוטה יותר להגדרת BPD, אך נראה לי שלשיטה זו יתרונות מסויימים בהערכת חומרת מחלת הריאות, לעומת השיטות הקיימות.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה