Intensive Care

משלב Vancomycin עם Piperacillin/Tazobactam מעלה את הסיכון לנזק כלייתי בחולים המאושפזים ביחידת טיפול נמרץ (Chest)

טיפול אנטיביוטי משולב ב- Vancomycin עם Piperacillin/Tazobactam מלווה בעליה משמעותית בסיכון לנזק כלייתי חד בחולים המאושפזים ביחידות טיפול נמרץ, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Chest.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי משלב Vancomycin עם Piperacillin/Tazobactam עדיין משמש באופן נרחב לטיפול בחולים המאושפזים ביחידות טיפול נמרץ עם חשד למחלות זיהומיות, אך משלב זה נקשר עם נזק כלייתי חד במחקרים במחלקות פנימיות.  עם זאת, מחקרים קודמים בחולים ביחידות טיפול נמרץ הדגימו תוצאות סותרות ואין השוואה לעומת טיפולים אחרים.

במחקר הנוכחי בחנו החקורים את הנתונים אודות 35,654 מבוגרים שאושפזו ליחידות טיפול נמרץ ב-335 בתי חולים בין 2010 ו-2015. מבין אלו, 27,459 חולים טופלו במשלב Vancomycin עם Piperacillin/Tazobactam; 6,371 חולים טופלו ב-Vancomycin עם Cefepime ו-1,824 חולים טופלו במשלב Vancomycin עם Meropenem. נזק כלייתי חד הוגדר בנוכחות מדד KDIGO בשלב 2 או 3.

התוצא העיקרי של המחקר היה נזק כלייתי חד; תוצאים משניים כללו התחלת טיפולי דיאליזה, הישרדות ללא-דיאליזה ותמותה באשפוז.

בניתוח PSM (או Propensity Score Matched), בקרב חולים שטופלו במשלב Vancomycin עם Piperacillin/Tazobactam תועד סיכון גבוה יותר משמעותית לנזק כלייתי חד, בהשוואה לאלו תחת משלב Vancomycin עם Cefepime (יחס סיכויים של 1.37) או Vancomycin עם Meropenem (יחס סיכויים של 1.27). משלב Vancomycin עם Piperacillin/Tazobactam לווה גם בסיכון מוגבר לדיאליזה בהשוואה לשני המשלבים האחרים (יחס סיכויים של 1.28 ויחס סיכויים של 1.56, בהתאמה). עם זאת, משלב Vancomycin עם Piperacillin/Tazobactam לווה בסיכוי מוגבר להישרדות ללא-דיאליזה, בהשוואה למשלב Vancomycin עם Cefepime (יחס סיכויים של 1.14) ובהשוואה ל-Vancomycin עם Meropenem (יחס סיכויים של 1.28). שיעורי התמותה היו דומים בשלוש הקבוצות.

מניתוח לפי תתי-קבוצות לפי משך הטיפול והתפקוד הכלייתי הבסיסי, בחולים ללא אי-ספיקת כליות בתחילת המחקר ובאלו שקיבלו טיפול ממושך במשלב Vancomycin עם Piperacillin/Tazobactam (48 שעות ומעלה) תועד הסיכון הגבוה ביותר לנזק כלייתי חד.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים גדולים נוספים עם הערכה של תפקוד כלייתי ודחק בנוסף לתוצאות ביופסיית כליה במטרה להעריך טוב יותר את הפוטנציאל הנפרוטוקסי של משלב Vancomycin עם Piperacillin/Tazobactam לעומת Vancomycin עם Cefepime או משלב Vancomycin עם Meropenem.

Chest, Apr 9, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה