Laboratory Tests

שכיחות גבוהה של רמות מוגברות של טרופונין לבבי ברגישות-גבוהה בחולים לאחר נזק לחוט שדרה (Int J Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה שכיחות גבוהה של רמות טרופונין לבבי (High-Sensitivity Cardiac Troponin T, או hs-cTnT) בחולים עם נזק לחוט השדרה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הניתוח הביוכימי של בדיקות ברגישות גבוהה למדידת ריכוזי טרופונין לבבי מדם היקפי הוכחו כסמן לנזק לשריר הלב. ללא תלות בנזק לשריר הלב, עליה בריכוזי טרופונין לבבי ברגישות גבוהה תוארה בחולים עם מיופתיה. החשיבות ותדירות עליה בריכוזי טרופונין לא-לבבי ברגישות גבוהה בחולים לאחר נזק לחוט השדרה אינם ידועים.

מטרות המחקר הנוכחי היו לקבוע את תדירות מדידות גבוהות של ריכוזי טרופונין לבבי ברגישות-גבוהה מעל אחוזון 99, עם חשד לעליה באנזים ממקור לא-לבבי בחולים לאחר נזק לחוט  השדרה; כמו כן, החוקרים ביקשו להשוואת הבדיקות להערכות טרופונין T (cTnT) וטרופונין I (cTnI) במקרים אלו.

מחקר החתך כלל דגימות דם מ-30 חולים לאחר נזק לחוט השדרה, ללא תסמינים לבביים, במטרה לקבוע את ריכוזי hs-cTnT ו-hs-cTnI.

מהנתונים עולה כי ב-18 מבין 30 חולים לאחר נזק לחוט השדרה (60%) תועדו ריכוזי hs-cTnT מעל לטווח העליון של הנורמה שהוא 14ננוגרם/ליטר (p<0.001). בארבעה משתתפים (22.2%) תועדו ריכוזים של מעל 50 ננוגרם/ליטר. יתרה מזאת, שלושה מבין ארבעת המשתתפים הללו ענו על קריטריון דינמיקה בערכי טרופונין לאחר שש שעות להגדרת נזק לשריר הלב בבדיקות עוקבות להערכת ריכוזי hs-cTnT.

מנגד, לא זוהו משתתפים עם ריכוזים גבוהים של hs-cTnI לפי סף טווח עליון של הנורמה של 40 ננוגרם/ליטר. עוד מדווחים החוקרים כי הדינמיקה של ריכוזי טרופונין לאחר שש שעות לא הדגימה ממצאים משמעותיים כאשר נבחנו רמות hs-cTnI.

החוקרים כותבים כי על רופאים המטפלים בחולים לאחר נזק לחוט השדרה לקחת בחשבון את הסיכון לקבלת תוצאות חיוביות-שגויות בבדיקת hs-cTnT. במקרים של חוסר-ודאות קלינית, ניתן להשלים במקביל בדיקת דם להערכת טרופונין I.

Int J Cardiol, Aug 22, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה