Lung Cancer

גילוי מוקדם של סרטן הריאה על-ידי CT ו-PET במעשנים כבדים (JC 402)

ג’ורנאל קלאב, מגזין 402: מתוצאות מחקר המתפרסם ב-Lancet עולה ששימוש ב-CT ספיראלי בשילוב עם בדיקת PET יכול לזהות ביעילות סרטן ריאה בשלבים מוקדמים.

ההישרדות למשך 5 שנים מסרטן הריאה באירופה, היא 10%. הסיבה העיקרית לכישלון הטיפולי הוא גילוי מאוחר של מחלה מפושטת וזאת מפני שההישרדות לטווח ארוך של סרטן הריאה, אם מתגלה בשלב מוקדם, היא 80%.

בשנות ה-70, ממשלת ארצות הברית מימנה מחקרים לגילוי מוקדם של סרטן הריאה, אך גם לצילום חזה וגם לציטולוגיה (Cytology) מכיח, שנוסו אז, רגישות וסגוליות נמוכות. לעומת זאת, ההצלחה של CT לגילוי מוקדם כפי שדווח ביפן היתה טובה יותר.

מחקר אחר הראה ש-CT ספירלי מצא גידולים קטנים מאוד, הניתנים לניתוח ב-96% מהמקרים ו-80% מתוך הגידולים סווגו כ-STAGE 1.

עישון מאפשר לזהות בקלות את הנמצאים בסיכון גבוה לסרטן הריאה. מחקר זה בוצע במעשנים. נשואי המחקר עברו בדיקת CT ספיראלי פעם בשנה במשך 5 שנים. ממצאים לא ברורים עברו בדיקת CT ברזולוציה גבוהה. בדיקת PET השלימה את הברור כאשר שתי הבדיקות הראשונות לא הביאו למסקנה ברורה.

המחקר אינו אקראי וגויסו אליו נחקרים על-ידי מודעות בעיתונים ותשדירים בטלוויזיה. השתתפו במחקר כ-1000 מעשנים או מעשנים בעבר, רובם גברים בגיל ממוצע של 58 שנים אשר עישנו בממוצע 40 שנות חפיסה כל אחד. כ-15% מהמשתתפים, לא עישנו בהצטרפותם למחקר. בכניסתם למחקר נמצאו כ-300 נודולים (Nodule) ריאתיים, בכ-20% מהמשתתפים. בכאחוז אחד נוסף נמצאו נגעים לא נודולרים.

הדמיה נוספת בוצעה בכ-5% מהממצאים וסרטן ריאה אובחן, לבסוף, ב-20% מאלו שעברו הדמיה נוספת, כלומר, רק באחוז אחד מכלל המשתתפים. לאחר שנה עברו הנבדקים בדיקה חוזרת, בכ-10% מהמשתתפים נמצאו נודולים חדשים, ובאחוז נוסף נגעים לא נודולריים.

מתוך כל הנגעים החדשים, רבע מהמקרים הופנו לבדיקת הדמיה נוספת וסרטן אובחן באחוז אחד מהמשתתפים במחקר. כלומר בכשליש מהנקראים לבדיקה חוזרת. בסה”כ, נמצאו 440 נגעים לא מסוידים, בכ-300 מתוך 1000 המשתתפים. הגיל הממוצע לגילוי הסרטן היה 60 שנה.

בכניסה למחקר השתמשו ב-PET כדי לבדוק 29 משתתפים, וכ-40% נמצאו “חיוביים” בבדיקת ה-PET. בדיקת ה-PET, פורשה כחיובית בשמונה מתוך 9 משתתפים שאובחנו כלוקים בסרטן, ועזרה להגיע לאבחנה הנכונה ב-40% מהמקרים הלא ברורים לאחר CT ברזולוציה גבוהה. לעומת זאת, תוצאות בדיקת ה-PET הביאו לביצוע ביופסיה בשלושה מתוך חמישה נגעים שפירים.

לאחר שנה, בוצעה הבדיקה ב-13 חולים, והיא היתה חיובית ב-11 מתוכם. כל מקרי הסרטן, למעט אחד, היו חיוביים בבדיקת ה-PET.

10 מתוך 11 מקרי הסרטן שהתגלו בבדיקה הראשונה וכל המקרים, בבדיקה לאחר שנה, עברו כריתה מלאה, דרגת ההתפשטות של המחלה היתה נמוכה יותר בבדיקה השניה.

לסיכום: מחקר זה מראה ששימוש ב-CT ספיראלי בשילוב עם בדיקת PET יכול לזהות ביעילות סרטן ריאה בשלבים מוקדמים.

Early lung-cancer detection with spiral CT and positron emission tomography in heavy smokers: 2-year results. Ugo Pastorino. Lancet 2003; 362: 593-97.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • התערבות ניתוחית עדיפה על טיפול שמרני לטיפול באוסטיאומיאליטיס של החוליות (J Bone J Surgery)

    התערבות ניתוחית עדיפה על טיפול שמרני לטיפול באוסטיאומיאליטיס של החוליות (J Bone J Surgery)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Bone and Joint Surgery מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התערבות ניתוחית הובילה לשיעורים נמוכים יותר משמעותית של כשלון טיפול, בהשוואה לטיפול שמרני בחולים עם אוסטיאומיאליטיס של החוליות. יתרה מזאת, טיפול שמרני הינו גורם סיכון בלתי-תלוי לחיזוי כישלון טיפול. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע את ההבדלים […]

  • טיפול בתרופות ממשפחת ARB עשוי להאט פיברוזיס בנשים עם היצרות מסתם הוותין (Can J Cardiol)

    טיפול בתרופות ממשפחת ARB עשוי להאט פיברוזיס בנשים עם היצרות מסתם הוותין (Can J Cardiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת Canadian Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב נשים עם היצרות מסתם וותין, טיפול בתרופות ממשפחת ARB (או Angiotensin Receptor Blocker) עשוי לסייע בהפחתת פיברוזיס של המסתם. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרופות ממשפחת ARB עשויות להאט את התקדמות היצרות מסתם הוותין הודות להשפעות אנטי-פיברוטיות […]

  • ההשפעה של גירוי לשד עצם על שיעורי החלמה לאחר תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף (Am J Sports Med)

    ההשפעה של גירוי לשד עצם על שיעורי החלמה לאחר תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף (Am J Sports Med)

    גירוי לשד העצם (Bone Marrow Stimulation) לא הוביל לשיפור החלמה בחולים לאחר תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף ולא הוביל לשיפור בתוצאות לאחר-ניתוח או בטווח התנועה, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת American Journal of Sports Medicine. החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של חמישה מחקרים שדיווחו על שיעורי החלמה ותוצאים לפי דיווחי המטופלים להערכת תוצאות גירוי […]

  • מבחן מאמץ לב-ריאה מסייע בהערכת ליקוי תפקודי בחולים עם עמילואידוזיס טרנסתירטין (JAMA Cardiol)

    מבחן מאמץ לב-ריאה מסייע בהערכת ליקוי תפקודי בחולים עם עמילואידוזיס טרנסתירטין (JAMA Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Cardiology עולה כי מבחן מאמץ לב-ריאה עשוי לסייע בהערכת הדפוסים הייחודיים של ליקוי תפקודי בחולים עם עמילואידוזיס טרנסתירטין ATTR (או Amyloidosis Transthyretin), מחלה רב-מערכתית, מסכנת-חיים, הנובעת משקיעת סיבי עמילואיד טרנסתירטין. מבחן מאמץ לב-ריאה הינו מדד הזהב להערכת מנגנונים בבסיס אי-סבילות למאמצים בחולי אי-ספיקת לב ומדדים ממבחן זה עשויים לשמש […]

  • תוצאות טובות יותר לניתוח כתף הפוכה לעומת טיפול שמרני במקרים של שבר הומרוס (J Shoulder Elbow Surg)

    תוצאות טובות יותר לניתוח כתף הפוכה לעומת טיפול שמרני במקרים של שבר הומרוס (J Shoulder Elbow Surg)

    בחולים עם שבר הומרוס פרוקסימאלי עם תזוזה שעברו ניתוח החלפת כתף הפוכה תועדו תוצאות טובות יותר לאחר שנה אחת, בהשוואה לאלו שטופלו שמרנית, ללא התערבות ניתוחית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Shoulder and Elbow Surgery. החוקרים השלימו מחקר רב-מרכזי, פרוספקטיבי, אקראי ומבוקר שכלל חולים עם שבר הומרוס פרוקסימאלי עם תזוזה שחולקו […]

  • יתרונות דחיית ניתוח לתיקון בקע מפשעתי בפגים (JAMA)

    יתרונות דחיית ניתוח לתיקון בקע מפשעתי בפגים (JAMA)

    במאמר שפורסם בכתב העת JAMA מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בפגים עם בקע מפשעתי, השלמת תיקון בקרע לאחר השחרור מיחידת טיפול נמרץ ביילודים הובילה לשיעור נמוך יותר של אירועים חריגים, בהשוואה לפרוצדורות שבוצעו לפני השחרור מבית החולים. ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה מוסיף מהערותיו.

  • האם טיפול כימו-אימונותרפי קדם-ניתוחי משפר הישרדות חולים עם NSCLC? (מתוך JAMA Oncology)

    האם טיפול כימו-אימונותרפי קדם-ניתוחי משפר הישרדות חולים עם NSCLC? (מתוך JAMA Oncology)

    בהשוואה לטיפול כימותרפי, טיפול כימו-אימונותרפי קדם-ניתוחי הוביל לשיעורי הישרדות ללא-אירועים טובים יותר ושיעורי תגובה מלאה גבוהים יותר, אם כי לא תועד שיפור בהישרדות הכוללת של חולים עם סרטן ריאות לא-נתיח מסוג NSCLC (או Non-Small Cell Lung Cancer) עם ביטוי PD-L1 קטן מ-1%, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology. מנהל המזון והתרופות […]

  • אין סיבה לדחות מתן חיסון כנגד קורונה לפני ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (J Am Heart Assoc)

    אין סיבה לדחות מתן חיסון כנגד קורונה לפני ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (J Am Heart Assoc)

    למרות הסיכון הגבוה למחלות לב וכלי דם בחולים המופנים לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, החיסון כנגד נגיף קורונה לא השפיע על התוצאות המג’וריות לאחר ההתערבות ניתוחית ואין סיבה לדחות את מתן החיסון בחולים המופנים להשלמת ניתוח זה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה