Lupus

זיהום בקורונה מלווה בסיכון מוגבר להתלקחויות לופוס (Rheumatology)

קורונה

במאמר שפורסם בכתב העת Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי זיהום בקורונה מלווה בסיכון מוגבר להתלקחות מחלה בחולים עם לופוס.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של זיהום בנגיף קורונה על הסיכון להתלקחויות לופוס. לצורך כך, החוקרים התמקדו בחולים שענו על קריטריוני ACR/SLICC לאבחנת לופוס עם תיעוד זיהום בקורונה בין 02/2022 ועד 11/2022 לפי הרשומות בבית החולים. קבוצת הביקורת כללה חולים עם לופוס שלא חלו בקורונה והותאמו באקראי לפי גיל, מין וזמן הזיהום ביחס 2:1 אל מול אלו שחלו בנגיף.

התוצא העיקרי היה שיעור התלקחויות לופוס בתוך 90 ימים מאבחנה של COVID-19. החוקרים השוו את שיעור התלקחויות לופוס בדרגה קלה/מתונה או חמורה בין חולי לופוס עם זיהום בקורונה אל מול הביקורות.

מדגם המחקר כלל 91 חולי לופוס עם COVID-19 (גיל ממוצע של 48.6 שנים, 95.6% נשים) ו-182 ביקורות עם לופוס (גיל ממוצע של 48.7 שנים, 95.6% נשים). ביטויים חמורים תועדו ב-11 מבין 91 חולים (12.1%) עם זיהום בקורונה. חולה אחד (1.1%) הלך לעולמו ושבעה חולים פיתחו סיבוכים חמורים (7.7%).

בתוך 90 ימים מזיהום בקורונה, 14 חולים (15.4%) פיתחו התלקחויות קליניות בדרגה קלה/מתונה של לופוס ושני חולים (2.2%) פיתחו התלקחויות לופוס חמורות.

היארעות התלקחויות לופוס בחולים עם זיהום בקורונה הייתה גבוהה יותר משמעותית בהשוואה לאלו ללא הזיהום הנגיפי (17.6% לעומת 5.5%; יחס סיכויים של 3.67, p=0.001). עם זאת, השינויים ברמות נוגדנים כנגד dsDNA ורמות משלים לא היו שונים משמעותית בין שתי הקבוצות.

מבין חולי לופוס עם זיהום בנגיף הקורונה, בקרב חולים עם התלקחויות קליניות תועדו רמות C3 נמוכות יותר משמעותית (p=0.004) לפני הזיהום, בהשוואה לאלו ללא התלקחות לופוס.

החוקרים מסכמים וכותבים כי התלקחויות קליניות בתוך 90 ימים היו נפוצות יותר משמעותית בחולי לופוס שנדבקו בנגיף הקורונה, בהשוואה לביקורות תואמות עם לופוס אשר לא נדבקו בנגיף.

Rheumatology, Nov 8, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה