Lymphomas

סיכון ללימפומה בחולי RA איננו קשור ישירות לטיפול (Arthritis Rheum)

מחקר שפורסם לאחרונה מוצא כי דלקת מפרקים ראומטית (RA) והטיפולים בה באמצעות תרופות נוגדות TNF קשורים לסיכון מוגבר להתפתחות לימפומה, אולם לא נמצא קשר סיבתי ישיר.

החוקרים מציינים כי רוב המחקרים שעסקו בנושא מצאו סיכון מוגבר ללקות בלימפומה בקרב חולי RA, וחלקם הציעו כי הטיפולים באמצעות methotrexate או באמצעות אנטי-TNF מעורבים גם הם.

בכדי לחקור את הנושא, ערכו החוקרים השוואה בין שיעור הלימפומה בקרב יותר מ-18,000 חולי RA, שבהם נכללו אלו שטופלו באמצעות  methotrexate או בטיפולי אנטי-TNF, לבין קבוצה מתאימה בגיל ובמין.

הכותבים מדווחים כי שיעור הופעת הלימפומה היה גבוה פי 1.9 בקרב חולי RA בהשוואה לקבוצת הביקורת. אולם ערך ה-standardized incidence ratios, SIR, להופעת לימפומה היה גבוה בקרב חולים שטופלו באמצעות infliximab (ערך 2.9) או באמצעות etanercept (ערך 3.8). עם זאת, בחולים שקיבלו טיפול אנטי-TNF הופיעה מחלה מעט חמורה יותר.  

החוקרים כותבים כי למרות שהופעת לימפומה בעקבות טיפול באמצעות methotrexate עוררה דאגה בשל קשר סיבתי אפשרי, תוצאות המחקר לא מראות על ערך SIR מוגבה בחולים שקיבלו methotrexate בהשוואה לחולים שמעולם לא נחשפו לתרופה זו.

יתרה מכך, מסכמים החוקרים, הקשר בין טיפולי אנטי-TNF עשוי לשקף הטיה מתועלת של התוצאות שכן טיפולים אלה יועדפו בקרב החולים בעלי הסיכון הגבוה ללקות בלימפומה. לטענתם, נראה כי נתונים ממחקרים קליניים ומהמחקר הנוכחי אינם מספקים בכדי להעיד על קשר סיבתי בין טיפולי RA לבין התפתחות לימפומה.

Arthritis Rheum 2004;50:1740-1751.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה