Medical Management

דיון בתכנית הלאומית לחוסן ובריאות נפשית בוועדת הבריאות של הכנסת מטיל זרקור על הרעבת מערכת בריאות הנפש (YNET, ערוץ הכנסת)

בדיון שעסק בתכנית הלאומית לחוסן ובריאות נפשית בישראל בוועדת הבריאות של הכנסת, אמר היום עו”ד דניאל רז, הממונה הארצי על תחום אשפוז כפוי בהנהלת הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, כי למעלה מעשרה מניצולי המסיבה ברעים הוכנסו לאשפוז כפוי לאחר “שהגיעו לקצה”. לדבריו, פגש בני משפחות עקורים ומפונים ששוכנו בבתי המלון שסיפרו שלא קיבלו כל טיפול נפשי ראשוני. הוא הוסיף כי המחלקות הפסיכיאטריות נמצאות בתפוסת יתר כשהמצב רק ילך ויחמיר: “המצב היום הרבה יותר קשה מבתחילת המלחמה. לא האמנתי בעצמי שנגיע למצב הקצה”. לסיקור בעמוד ערוץ הכנסת 

בכתבתו של אדיר ינקו ב-YNET, מובאים דבריו של יו”ר וועדת הבריאות ח”כ יוני משריקי שאמר בדיון: “המלחמה יצרה אירוע שלא ידענו כמותו בבריאות הנפש, ואנו שבים וקוראים למשרד הבריאות לתאם ולרכז את כל הגופים בארץ העוסקים בכך”.  ינקו מביא בכתבתו דיווחים על נתונים מטרידים על חוסר מוכנות של מערכת בריאות הנפש להתמודד עם אירוע הטבח ביישובי העוטף וכי גם טרם המלחמה מערכת בריאות הנפש הציבורית בישראל היתה במצב של חסרים משמעותיים, חוסר תקציבי משמעותי, מחסור בכח אדם, זמני המתנה ארוכים לטיפול ותשתיות ירודות בבתי החולים לבריאות הנפש, כמו גם חוסר מתמשך בנתונים שיאפשרו ללמוד כיצד לשפר את תפקוד המערכת. ינקו מוסיף כי למשרד הבריאות אין מידע על מקבלי הסיוע הנפשי מפרוץ המלחמה, ולא ידוע מתי ואיך יושלם איסוף מידע זה, או הערכה לגבי היקף הצרכים הצפוי בעתיד.

בכתבה מובאים דבריו של מנכל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, שאמר בדיון “המלחמה היא אירוע בריאות נפש לאומי, וכבר נרשמת עלייה ניכרת בביקוש בטיפול וסיוע נפשי, ואנו צופים עלייה נוספת. טיפול יעיל ומהיר עשוי להפחית ב-50% את הצורך בליווי ממושך. על הסיוע להיות בחברת המטופל, בקהילה, המשפחה ומערכת החינוך, וברור שעליו להיות מותאם לכל מטופל. האוצר כבר מבין שיש צורך בשיפור ניכר בשכר הפסיכולוגים במערכת הציבורית, וכן יוגדל באופן משמעותי מספר הפסיכיאטרים, למבוגרים ולילדים”.
בדיון השתתפו גם נציגי משפחות החטופים הנמצאים בשבי החמאס בעזה. משה לוטם, שבתו ונכדיו (הגר, עופרי, יובל ואוריה) נחטפו לעזה אמר “הזמן שחולף, מלמד שמשהו נעשה כאן לא בסדר – והם היו כבר צריכים להיות כאן. שבעת נכדיי נולדו וגדלו בעוטף עזה, החרדה היא חלק מחייהם, האזעקות והטילים שורטות את נפשם, ואם זה נמשך 20 שנה מישהו היה צריך למנוע זאת. אם הם לא יחזרו – החיים כאן יהיו אחרים”.

לכתבתו של אדיר ינקו ב-YNET

תמונת כותרת: עו”ד דניאל רז, מתוך עמוד האינטרנט של ערוץ הכנסת

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה