Medical Technology

שיעורי התמותה עקב תסחיף ריאתי נותרו גבוהים למרות ההתקדמות הרבה בתחום (J Am Coll Cardiol)

אחד מכל חמישה חולים עם תסחיף ריאתי בסיכון גבוה ולמעלה משניים מכל חמישה חולים עם תסחיף ריאתי קטסטרופאלי עם כשל המודינמי צפויים למות במהלך האשפוז, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את התוצאות העדכניות של תסחיף ריאתי בסיכון גבוה על-בסיס נתונים ממאגר Pulmonary Embolism Response Team Consortium Registry, שיתוף פעולה פרוספקטיבי של 35 מרכזים מארצות הברית.

מדגם המחקר כלל 2,976 משתתפים עם תסחיף ריאתי בסיכון בינוני ו-1,442 חולים עם תסחיף ריאתי בסיכון גבוה. קבוצת החולים עם תסחיף ריאתי בסיכון גבוה כללה 197 חולים עם תסחיף ריאתי קטסטרופאלי עם כשל המודינמי.

תוצאי הסיום העיקריים המשולבים כללו תמותה באשפוז ודימום מג’ורי; ניתוח רב-משתני שימש לזיהוי גורמים המנבאים תוצאים אלו.

מהנתונים עולה כי בחולים עם תסחיף ריאתי בסיכון גבוה תועד סיכון גבוה יותר מאלו עם תסחיף ריאתי בסיכון בינוני להידרש לטיפולים מתקדמים (41.9% לעומת 30.2%), כולל תרומבוליזה סיסטמית, הסרה ניתוחית של תסחיף ותמיכה מכאנית, ללא הבדל בטיפולים מבוססי-צנתר.

הסיכון לדימום מג’ורי באשפוז היה גבוה יותר באופן פרופורציונאלי עם עליה בחומרת תסחיף ריאתי.

שיעורי התמותה באשפוז עמדו על 20.6% בקרב חולים עם תסחיף ריאתי בסיכון גבוה לעומת 3.7% מאלו עם תסחיף ריאתי בסיכון בינוני; השיעורים עמדו על 42.1% בחולים עם תסחיף ריאתי בסיכון גבוה קטסטרופאלי עם כשל המודינמי, בהשוואה ל-17.2% מהחולים עם תסחיף ריאתי בסיכון גבוה שאינו קטסטרופאלי.

גורמים שנקשרו עם סיכון מוגבר לתמותה באשפוז כללו שימוש בוזופרסורים (יחס סיכויים של 4.56), חיבור ל-ECMO (יחס סיכויים של 2.86), זיהוי קריש בתנועה (יחס סיכויים של 2.26) ואבחנה של מחלה ממארת (יחס סיכויים של 1.70).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי למרות ההתקדמות הטכנולוגית בגישות טיפול מבוסס-צנתר והתערבות ניתוחיות, בחולים עם תסחיף ריאתי בסיכון גבוה שיעורי התמותה עדיין גבוהים מאוד.

J Am Coll Cardiol, Jan 1, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה