Memory

ישנוניות במהלך שעות היום בנשים מלוות בסיכון מוגבר להפרעות זיכרון (מתוך כנס SLEEP)

ישנוניות-יתר במהלך שעות היום מלווה ביכולת מיצוק זיכרון תלוית-שינה גרועה יותר בנשים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס SLEEP.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין ישנוניות-יתר במהלך שעות היום ובין מיצוק זיכרון תלוי-שינה לפי מגדר בקשישים עם תפקוד קוגניטיבי שמור. השערת המחקר הייתה כי ישנם הבדלים מגדריים בהשפעת ישנוניות-יתר במהלך שעות היום ובין יכולת הזיכרון.

מדגם המחקר כלל 32 מבוגרים (גיל ממוצע של 70.7 שנים, 50% נשים), אשר השלימו הערכה קוגניטיבית על-פי MoCA (או Montreal Cognitive Assessment) כחלק ממחקר גדול יותר. משתתפים מתאימים שבו לביקור שכלל שינה במקום והשלימו הערכה לדום נשימה חסימתי בשינה וכן את משימת WPA (או Word-Pairs Associations) להערכת מיצק זיכרון תלוי-שינה.  החוקרים השלימו הערכה שכללה את חישוב השינוי במדד WPA בבוקר לעומת הערב.

מהנתונים עולה כי בערב הוצגו למשתתפים40 צמדי מילים על מסך מחשב. חלה מהמילים היו קשורות זו לזו ואחרות לא היו קשורות. מיד לאחר מכן, הוצגו למשתתפים המילים הראשונות של הזוג וניתנו להם 10 שניות להשיב עם המילה התואמת, כאשר ניתנו להם שלוש הזדמנויות להשיב נכון. בבוקר למחרת חזרו שוב על המבחן.

מניתוח סטטיסטי עלה כי בנשים תועד ציון נמוך יותר משמעותית בסולם Epworth Sleepiness Scale והציגו ציונים טובים יותר במבחן WPA לעומת גברים. המשמעות היא כי הן סבלו פחות מישנוניות במהלך שעות היום והשיגו תוצאות טובות יותר לפי WPA. עם זאת, בנשים, מדד WPA טוב יותר לווה בפחות ישנוניות במהלך שעות היום.

הממצאים המוקדמים במחקר תומכים בקשר תלוי-מגדר בין ישנוניות-יתר במהלך שעות היום ובין מיצוק זיכרון תלוי-שינה. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא במטרה לקבוע אם ישנם אמצעי מניעה יעילים בקשישים בסיכון להידרדרות קוגניטיבית.

מתוך כנס SLEEP

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה