Menopause

האם למתן DHEA השפעה חיובית על התפקוד הקוגניטיבי בנשים לאחר-מנופאוזה? (Menopause)

במאמר שפורסם בכתב העת Menopause מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למתן תוספי DHEA (Dehydroepiandrosterone) אין השפעה משמעותית על התפקוד הקוגניטיבי בנשים לאחר-מנופאוזה.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם למתן תוספי DHEA השפעה חיובית על התפקוד הקוגניטיבי בנשים מבוגרות. אעפ”י כן, DHEA זמין במספר מדינות ללא-מרשם רופא ועשוי לסייע במניעת הידרדרות קוגניטיבית ודמנציה. כעת הם ביקשו להשלים סקירה שיטתית להערכת ההשפעה של מתן DHEA חיצוני על התפקוד הקוגניטיבי בנשים לאחר-מנופאוזה.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי Ovid MEDLINE, EMBASE, PsycINFO, Web of Science Core Collection ו-Cochrane Central Register of Controlled Trias לזיהוי מחקרים בנשים לאחר-מנופאוזה שפורסמו עד סוף נובמבר בשנת 2022. הם כללו בסקירה מחקרים אקראיים, בשפה אנגלית, אשר כללו זרוע פלסבו או קבוצת השוואה.

מבין 15 מאמרים שנבחנו לעומק, ארבעה ענו על קריטריוני ההכללה בסקירה. בכל המחקרים ניתן טיפול פומי ב-DHEA במינון של 50 מ”ג ביום וכולם הי כפלי-סמיות עם פלסבו תואם. שלושה מחקרים היו מחקרי חציה ומבוקרי-פלסבו.

התוצא החיובי היחיד היה מוגבל למחקר חציה בן ארבעה שבועות כאשר מתן DHEA לווה בשיפור מובהק סטטיסטית בחמישה מבין שישה כישורי ראיה מרחבית לעומת פלסבו ב-24 נשים לאחר-מנופאוזה עם תפקוד קוגניטיבי תקין. לא תועד שיפור בתפקוד קוגניטיבי עם DHEA לעומת פלסבו באף אחד מהמחקרים האחרים.

החוקרים מציינים כי המחקרים היו מוגבלים לאור סיכון גבוה להטיות בתחומים שונים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בסיכומו של דבר, ממצאי הסקירה השיטתית אינם תומכים בהשפעה חיובית של תוספי DHEA על התפקוד הקוגניטיבי בנשים לאחר-מנופאוזה.

Menopause, Oct 3, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה