Multiple myeloma

קורונה ושבץ מוחי? עד כה, לא נמצא קשר ברור (הודעת האיגוד הנוירולוגי)

לרגל יום המודעות הבינ”ל לשבץ מוחי, שיתקיים ביום חמישי (28 באוקטובר), מבהירים ראשי האיגוד הישראלי לנוירולוגיה: “לא ניכר כמעט גידול באירועי שבץ מוחי בעולם, למרות שהווירוס Covid 19  גורם ליצירת קרישים ולסתימת כלי דם בריאות”

גם אם יש עלייה מסוימת בהיקף אירועי שבץ מוחי אצל חולי קורונה, או בקרב מחלימים, או מתחסנים, היא זניחה מאוד.
פרופ’ דוד טנה, יו”ר האיגוד הישראלי לנוירולוגיה ופרופ’ נתן בורנשטיין, חבר האיגוד ויו”ר החברה הישראלית לשבץ מוח, מבהירים: “בעידן של פנדמיה עולמית, שהשפיעה באופן ניכר על מערכות הבריאות, אנחנו למדים מגלי הקורונה הראשונים ב- 2020, על ירידה כלל עולמית באבחון היקף אירועי שבץ מוחי, בשל הימנעות מהגעה לבתי חולים, על רקע פחד להידבק בקורונה. אולם, השנה, 2021, חזר היקף האירועים המאובחנים למספרי שנים עברו, טרום הקורונה”.

הם מוסיפים: “מעדויות בעולם, לא נראה קשר ברור בין תחלואת קורונה, לפגיעה בכלי דם במוח (שמעלה את שכיחות אירועי השבץ המוחי), חרף פגיעת Covid 19  בכלי דם בריאות, ולמרות שהוא מלווה בסדרת תסמינים נוירולוגים אחרים.

ביום חמישי יחול יום המודעות הבינלאומי לשבץ מוחי, מסיבות המוות העיקריות בעולם וגורם מרכזי לנכויות קשות ולאובדן כושר עבודה.
מטרת יום זה לעורר מודעות לשבץ מוחי, לפעול למניעה ולחתור לשיפור הטיפול בלוקים בשבץ מוחי. סיסמת היום בעולם היא: “Minutes can save life”, *כל דקה יכולה להציל חיים. כלומר: מהופעת התסמינים, חובה להגיע במהירות מירבית לבית חולים, לקבלת טיפול מתאים.

לפי הערכה, מספר אירועי השבץ המוחי ברחבי תבל בשנה: מעל 12 מיליון. מספר הנפטרים בשנה, חוצה את ה- 6.5 מיליון, כאשר בשלושים השנים האחרונות זינקו המספרים בעולם ב- 70%!
בארץ, יש יותר מ- 19,000 אירועי שבץ מוח מידי שנה.

ראשי האיגוד הישראלי לנוירולוגיה מתריעים כי יותר ממחצית הלוקים בשבץ מוחי לא מאושפזים במחלקות נוירולוגיות, אלא מפוזרים ברחבי בתי החולים, ובעיקר מאושפזים במחלקות פנימיות, מה שמקרין על איכות הטיפול בהם.

זאת ועוד. רק בחמישית ממחלקות הנוירולוגיה בארץ יש יחידות שבץ מוחי ייעודיות, ובהן צוותים מיומנים ותקינת כוח אדם ראויה, שכוללת, בין היתר, מנהל יחידה מומחה בתחום הנוירולוגיה הוסקולרית, אחיות מיומנות ואנשי מקצועות עזר, כמו: שיקום, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק ועוד.   

פרופ’ נתן בורנשטיין אומר: “תחלואת השבץ המוחי סובלת מאפליה טרגית.  אין בישראל אפילו לא בית חולים אחד שאין בו יחידה לטיפול נמרץ לב. לעומת זאת, רק בתשעה בתי חולים יש יחידות שבץ מוחי ייעודיות, עם צוותים מיומנים. על מחדל זה משלמים חולים בחייהם”.

לדבריו: “כבר כמה שנים ישנה תכנית לאומית מסודרת במשרד הבריאות בתחום השבץ המוחי, שעיקרה: הקמת יחידות שבץ מוח בכל בי”ח, הכשרת רופאים ועוד. יש גם אמנה עליה חתמו השר לשעבר, יעקב ליצמן, ומנכ”ל המשרד בעבר, משה בר סימן טוב. אלא, שיישומה איטי, ובתקופת הקורונה בכלל הוקפאה”. 

דרישה: הקמת חמ”ל להעברת הלוקים בשבץ מוחי בין בתיה”ח
כיום ההעברות אינן יעילות ונמשכות שעות, למרות שכל דקה יכולה להציל חיים

במצבים בהם נדרש טיפול בשבץ מוח חד בעזרת צנתור, או טיפול מורכב, נדרשת העברה מהירה של חולים לבית חולים, בו יש שירותים רפואיים כאלו.

למרות שקריטי להעביר במהירות מירבית, כיום ההעברות אינן מתבצעות באופן מאורגן, ובלי ניטור ובקרה מסודרת. יש לכך מחיר כואב בחיי אדם.

ראשי האיגוד הנוירולוגי דורשים השקעת משאבים ומאמץ בתחום זה, על ידי חמ”ל, שינהל את המעברים בין בתי החולים ביעילות ובמהירות, להצלת חיים.  

במקביל לכך, על רקע ההתפתחויות הדרמטיות ברפואת המוח, ומנגד הזדקנות האוכלוסייה וגידול חד בתחלואת המוח, קמה במשרד הבריאות, לפני כשלושה חודשים, ועדה לבחינת מקצוע הנוירולוגיה, בראשות פרופ’ נתן בורנשטיין.
הועדה עוסקת, בין היתר, בהיבטים שונים הקשורים לטיפול בשבץ מוחי, ותגיש מסקנותיה בקרוב.

נספח: על שבץ מוחי והמלצות למניעה ולטיפול:

– בערך כל חצי שעה מתרחש בישראל אירוע שבץ מוחי, מדובר ביותר
מ- 50 אירועים מידי יום, כ- 20,000 בשנה
–  חמישית מהאירועים אצל בני פחות מ- 60, כשליש בבני 80 ומעלה.
– בכל עת, מאושפזים בבתיה”ח 350 גברים ונשים, אחרי שבץ מוחי חד, משך אשפוז ממוצע: 7 8 ימים.
מידי יום משתחררים כ- 50, ומתאשפזים 50 חדשים.
– למעלה ממחצית מחולי שבץ מוח מאושפזים במחלקות פנימיות (כולל במסדרונות). במהלך הקורונה, הוסטו מיטות אשפוז נוירולוגיות לטובת מחלקות הקורונה, ונפגעי השבץ המוחי נדדו יותר.
– ניתן למנוע 75% ממקרי שבץ המוח!
  (כלומר, אפשר לחסוך כ- 15,000 אירועי שבץ מוחי בשנה בישראל! כ- 260 אנשים יכולים להינצל מידי שבוע!!)
– כיצד מונעים? איזון לחץ דם, איזון שומנים בדם, איזון רמות 
  כולסטרול, שמירה על ערכי סוכר ומשקל תקינים, הימנעות מעישון,  פעילות גופנית ובהכללה, שמירה על אורח חיים בריא!
– בכל הארץ יש רק 25 מומחים לשבץ מוח  (נוירולוגים וסקולאריים), שעברו הכשרה מתאימה.
– זווית חיובית. ב-2014 החל משרד הבריאות להפעיל ‘רשם שבץ מוח’, לטובת מעקב אחר השכיחות, אפיון החולים וקביעת מדיניות רפואית.
יש עדיין מדינות אירופאיות מאחורינו, ללא מעקב מסודר.

מהו שבץ מוחי, או בשמו הנרדף: ‘אירוע מוחי’?

ישנם 2 סוגים של אירועים מוחיים: *העיקרי חסימת כלי דם במוח (כ- 85%), והיתר: דימום תוך מוחי (כ- 15%)
בשבץ מוח החסימתי, איסכמי מדובר בהפרעה בזרימת דם וחמצן אל המוח. כתוצאה מכך, נגרמת הפרעה תפקודית לאחד מאזורי הגוף, שמתבטאת במגוון תסמינים, בהם: חולשה פתאומית באחד מצידי הגוף, סחרחורת סיבובית, כפל ראייה, סטיית זווית הפה, הפרעת דיבור ועוד).  ללא טיפול מהיר, עלול השבץ המוחי החד לגרום לנזק קבוע ובלתי הפיך נכות קשה ועד כדי מוות.

גורמי סיכון עיקריים לשבץ מוחי הם: יתר לחץ דם ויתר שומנים בדם.

מופיעים תסמינים לשבץ מוחי? חובה להתפנות במהירות מירבית לבתי החולים באמצעות אמבולנס, כי כל דקה קובעת!
גרסה מצומצמת של אירוע מוחי קל חולף נקראת: אירוע איסכמי חולף.

התסמינים זהים ומחייבים גם הם הגעה מהירה ודחופה לבית החולים לצורך בדיקות וטיפול רפואי. בכל מקרה, כשמתגלה אירוע מוחי קל, חשוב ודחוף לקבל טיפול רפואי למניעת אירועים חמורים וקשים יותר בתקופה שלאחריו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חיסון כנגד קורונה מספק הגנה מתונה מפני התפתחות Long COVID בילדים (Pediatrics)

    חיסון כנגד קורונה מספק הגנה מתונה מפני התפתחות Long COVID בילדים (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי לחיסון כנגד נגיף קורונה השפעה מגנה מתונה מפני Long COVID. ההשפעה המגנה של החיסון גדולה יותר במתבגרים בסיכון מוגבר להתפתחות Long COVID ופוחתת עם הזמן. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חיסון מפחית את הסיכון לזיהום בקורונה בילדים, אך ההשפעה של החיסון […]

  • נגיף קורונה עשוי להישאר בגוף במשך למעלה משנה (מתוך כנס ה-CROI)

    נגיף קורונה עשוי להישאר בגוף במשך למעלה משנה (מתוך כנס ה-CROI)

    מדענים מקליפורניה מצאו כי שרידים של נגיף COVID-19 עשויים להישאר בדם וברקמות לתקופה של למעלה משנה לאחר ההדבקה הראשונית בנגיף, כך דווח בכנס ה-Conference on Retroviruses and Opportunistic Infections. במחקר בנושא Long COVID זיהו החוקרים אנטיגנים של הנגיף בזרם הדם למשך עד 14 חודשים לאחר הזיהום ובדגימות רקמות במשך למעלה משנתיים לאחר ההדבקה בנגיף. שני […]

  • חשיבות גורמי סיכון לא-מסורתיים להתפתחות אירוע מוחי בצעירים (Circulation: Cardiovascs Qual Outcomes)

    חשיבות גורמי סיכון לא-מסורתיים להתפתחות אירוע מוחי בצעירים (Circulation: Cardiovascs Qual Outcomes)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes עולה כי לגורמי סיכון לא-מסורתיים, דוגמת מיגרנה ומחלות אוטואימוניות, השפעה גדולה יותר משמעותית על הסיכון לאירוע מוחי במבוגרים צעירים, לעומת גורמי סיכון מסורתיים דוגמת יתר לחץ דם, רמות כולסטרול גבוהות, או שימוש בטבק. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שבנשים פחות גורמי סיכון מסורתיים למחלות […]

  • הדבקה בנגיף קורונה בתוך 10 שבועות לאחר החזרת עוברים אינה פוגעת בסיכויי הצלחת IVF/ICSI (מתוך Am J Obstet Gynecol)

    הדבקה בנגיף קורונה בתוך 10 שבועות לאחר החזרת עוברים אינה פוגעת בסיכויי הצלחת IVF/ICSI (מתוך Am J Obstet Gynecol)

    בנשים לאחר טיפולי IVF/ICSI הדבקה בנגיף קורונה בתוך עשרה שבועות מהחזרת עוברים אינה משפיעה לרעה על תוצאות היריון, שיעורי השרשה והפלה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Obstetrics & Gynecology. החוקרים השלימו מחקר עוקבה פרוספקטיבי שכלל נתונים אודות 857 נשים בגילאי 20-29 שנים שעברו IVF/ICSI במרכז הפריה חוץ גופית בסין. הם […]

  • ההשפעה של טיפולים כנגד COVID-19 על חולים עם מחלת מעי דלקתית (Dig Dis Sci)

    ההשפעה של טיפולים כנגד COVID-19 על חולים עם מחלת מעי דלקתית (Dig Dis Sci)

    במהלך טיפול כנגד COVID-19 ייתכן ויהיה מקום להשהיית טיפולים כנגד מחלת מעי דלקתית, אך צעד זה אינו מוביל לעליה בהתלקחויות הזיהום הנגיפי, כאשר חיסון קודם כנגד COVID-19 מסייע בהפחתת הסיכון לסיבוכים עקב הזיהום הנגיפי, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Digestive Diseases and Sciences. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים עם מחלת מעי דלקתית תחת […]

  • עליה בשיעורי אירוע מוחי המורגי עומדת בבסיס העלייה החדה בהיקף אירועים מוחיים בארצות הברית (JAMA Neurology)

    עליה בשיעורי אירוע מוחי המורגי עומדת בבסיס העלייה החדה בהיקף אירועים מוחיים בארצות הברית (JAMA Neurology)

    השיעור המתוקן לגיל של אירועים מוחיים בארצות הברית ירד בין השנים 1990 עד 2019, בעוד שהשיעורים האבסולוטיים של היארעות, הימצאות, תמותה ושנות חיים מתוקנת למוגבלות עלו במהלך שלושת העשורים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Neurology. מניתוח הנתונים עולה כי חלה עליה משמעותית בשיעורי אירוע מוחי המורגי וזינוק בשיעור אירועים מוחיים במבוגרים […]

  • אין סיבה לדחות מתן חיסון כנגד קורונה לפני ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (J Am Heart Assoc)

    אין סיבה לדחות מתן חיסון כנגד קורונה לפני ניתוח מעקפים של העורקים הכליליים (J Am Heart Assoc)

    למרות הסיכון הגבוה למחלות לב וכלי דם בחולים המופנים לניתוח מעקפים של העורקים הכליליים, החיסון כנגד נגיף קורונה לא השפיע על התוצאות המג’וריות לאחר ההתערבות ניתוחית ואין סיבה לדחות את מתן החיסון בחולים המופנים להשלמת ניתוח זה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר שימוש חירום ב-Pemivibart למניעת COVID-19 (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר שימוש חירום ב-Pemivibart למניעת COVID-19 (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר שימוש חירום ב- Pemivibart למניעה לפני חשיפה של COVID-19 במבוגרים ומתבגרים מגיל 12 שנים ומעלה ובמשקל של 40 ק”ג ומעלה. המומחים מסבירים כי Pemivibart הינו נוגדן חד-שבטי הומאני רקומביננטי, המכוון כנגד קולטן לחלבון זיז של נגיף הקורונה, המעכב את ההיצמדות של הנגיף לקולטני ACE2 על תאי […]

  • הסיכון להפרעות נוירולוגיות גבוה יותר לאחר זיהום שפעת חמור לעומת זיהום בקורונה (Neurology)

    הסיכון להפרעות נוירולוגיות גבוה יותר לאחר זיהום שפעת חמור לעומת זיהום בקורונה (Neurology)

    אשפוז בשל שפעת מלווה בסיכון גדול יותר להתפתחות הפרעות נוירולוגיות, כולל מיגרנה, אירוע מוחי או אפילפסיה, בהשוואה לסיכון להפרעות נוירולוגיות לאחר אשפוז בשל COVID-19, כך עולה מתוצאות מחקר גדול שפורסמו בכתב העת Neurology. החוקרים התבססו על נתונים ממאגר רפואי גדול להשוואת 77,300 חולים שאושפזו בשל COVID-19 אל מול מספר דומה של חולים שאושפזו בשל שפעת. […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה