Multiple Sclerosis

איכות שינה ירודה בגיל ההתבגרות מלווה בסיכון מוגבר לטרשת נפוצה בבגרות (J Neurol Neurosurg Psychiatry)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry עולה כי חוסר שעות שינה או איכות שינה ירודה במהלך גיל ההתבגרות עשויות להביא לעליה משמעותית בסיכון לטרשת נפוצה בבגרות. מהממצאים עלה כי באלו שישנו פחות משבע שעות בלילה בממוצע תועדה עליה של 40% בסיכון לטרשת נפוצה, עם סיכון גבוה עוד יותר באלו שדיווחו על איכות שינה ירודה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים זיהו קשר בין חסך שינה ובין סיכון מוגבר למצבי מחלה חמורים, אך הקשר בין שינה ובין הסיכון לטרשת נפוצה לא נבחן היטב.

החוקרים משבדיה השלימו מחקר מקרה-ביקורת מבוסס-אוכלוסייה שכלל 2,075 חולים עם טרשת נפוצה ו-3,164 משתתפים ללא המחלה הנוירולוגית. כל המשתתפים התבקשו לדווח על מספר השעות הממוצע שישנו כל לילה בגילאי 15-19 שנים ולדרג את איכות השינה שלהם באותה עת.

מהנתונים עלה כי באלו שישנו פחות משבע שעות בלילה במהלך שנות ההתבגרות תועדה עליה של 40% בסיכון לטרשת נפוצה בבגרות (יחס סיכויים של 1.4, רווח בר-סמך 95% של 1.1-1.7). איכות שינה ירודה הובילה לעליה גדולה עוד יותר בסיכון לטרשת נפוצה (יחס סיכויים של 1.5, רווח בר-סמך 95% של 1.3-1.9).

הקשר בין משך ואיכות השינה ובין הסיכון המוגבר לטרשת נפוצה נותר גם לאחר תקנון להשלמת שעות שינה בסופי שבוע ותנומות במהלך היום ולאחר הוצאת עובדי משמרות מניתוח הנתונים.

החוקרים השלימו עוד מספר ניתוחים סטטיסטיים במטרה לשלול ערפלנים העשויים להטות את הקשר, דוגמת הוצאת משתתפים שדיווחו כי סבלו בהווה מחסר שעות שינה או איכות שינה ירודה. הם מציינים כי למרות שניתן היה לצפות כי משתתפים שדיווחו על בעיות שינה בהווה סבלו מבעיות שינה בגיל ההתבגרות, הם מצאו כי לא כך היה בפועל.

מומחים בתחום מסבירים כי ברור לכל כי טרשת נפוצה אינה מתפתחת רק בשל הפרעות גנטיות, אלא כי ישנם גורמים סביבתיים אחרים התורמים להתפתחות המחלה הנוירולוגית. במידה ואכן יתברר כי דפוסי השינה מהווים גורם משמעותי בהתפתחות טרשת נפוצה, אזי ייתכן כי אמצעים המתמקדים בשיפור איכות השינה או הגדלת שעות השינה יסייעו בהפחתת הסיכון למחלה.

J Neurol Neurosurg Psychiatry. Published online January 23, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה