Nephrology Other

הערכת רמות ACE2 בדם והסיכון לתמותה או מחלות לבביות ומטבוליות (The Lancet)

במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין ריכוזים גבוהים של ACE2 (Angiotensin Converting Enzyme) ובין סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם קיים קשר בין ריכוזי ACE2 בפלזמה ובין סיכון מוגבר לתמותה או אירועים קרדיווסקולאריים. הם התבססו על נתוני מחקר PURE (Prospective Urban Rural Epidemiology) והשלימו ניתוח מקרה-עוקבה בתת-קבוצה של משתתפים במחקר מ-14 מדינות בחמש יבשות. החוקרים מדדו את ריכוזי ACE בפלזמה ובחנו את הגורמים המשפיעים על רמות ACE2, כמו גם את הקשר בין ACE2 ובין אירועים קרדיווסקולאריים.

מדגם המחקר כלל 10,753 משתתפים ממחקר PURE. מהנתונים עולה קשר בין ריכוזי ACE2 בפלזמה ובין סיכון מוגבר לכלל מקרי תמותה (יחס סיכון של 1.35 לכל עליה של סטיית תקן אחת), עם עליות דומות במקרי תמותה עקב מחלות לב וכלי דם ומקרי תמותה מסיבות אחרות.

עוד מדווחים החוקרים על קשר בין ריכוזי ACE2 בפלזמה ובין סיכון מוגבר להיארעות אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 1.27 לכל עליה של סטיית תקן אחת), אוטם לבבי (יחס סיכון של 1.23 לכל עליה של סטיית תקן אחת), אירוע מוחי (יחס סיכון של 1.21 לכל עליית סטיית תקן אחת) וסוכרת (יחס סיכון של 1.44 לכל עליית סטיית תקן אחת). הממצאים לא היו תלויים בגיל, מין, מוצא וגורמי סיכון מסורתיים למחלות לב.

למעט היארעות אי-ספיקת לב, הקשר הבלתי-תלוי בין ריכוזי ACE2 ובין התוצאים הקליניים, כולל תמותה, נותרו משמעותיים לאחר תקנון לרמות BNP.

המשתנים המובילים שהשפיעו על ריכוזי ACE2 כללו את מין החולה, אזור גיאוגרפי ומדד מסת גוף. בהשוואה לגורמי סיכון קליניים (עישון, סוכרת, לחץ דם, פרופיל שומנים ומדד מסת גוף), ריכוזי ACE2 זוהו כמנבא המשמעותי ביותר של תמותה והיה חשוב יותר ממספר גורמי סיכון אחרים לחיזוי אי-ספיקת לב, אירוע מוחי ואוטם לבבי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בקשר בין ריכוזי ACE2 בפלזמה ובין סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים.

The Lancet 2020

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה