Nephrology Other

ירידה במדד מסת הגוף ובריכוז אלבומין בדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית והשמנה (Kidney Int Rep)

בחולים עם מחלת כליות כרונית והשמנת-יתר ייתכן סיכון מוגבר לתמותה במקרים של אובדן מדד מסת גוף במקביל לירידה בריכוז אלבומין בדם או אובדן מסה ללא-שומן, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Kidney International Reports.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שלחולים עם מחלת כליות כרונית והשמנת-יתר מוטיבציה לרדת במשקל, ירידה במשקל מלווה גם בסכנות בריאותיות. כעת הם ביקשו לבחון אם דפוסי השינוי בלחץ דם סיסטולי, ריכוז אלבומין בדם ומסה ללא-שומן עשויים לסייע להבחין בין ירידה בריאה במשקל וירידה בסיכון גבוה במשקל הגוף באוכלוסיית חולים זו.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Chronic Renal Insufficiency Cohort Study ובחנו את הנתונים אודות 2,831 חולים עם מחלת כליות כרונית והשמנת-יתר. מדד מסת הגוף החציוני ההתחלתי של החולים שנכללו במחקר עמד על 35.6 ק”ג/מ2, כאשר 82% דיווחו על ניסיון לשמור או לרדת במשקל גופם.

החוקרים קבעו את מגמות השינוי במדד מסת הגוף, ריכוז אלבומין ולחץ דם סיסטולי. בנוסף, הם השלימו ניתוח נתונים שכלל את מדד מסת הגוף ומסה ללא-שומן.

החוקרים מדווחים כי דפוס של ירידה מהירה במשקל הגוף עם שינוי קטן יחסית בלחץ הדם הסיסטולי וירידה בריכוז אלבומין לווה בעליה של כמעט פי שלוש בסיכון לתמותה, בהשוואה לדפוס לאורך זמן של ירידה פחות מהירה במשקל הגוף, עליה בריכוז אלבומין וירידה בלחץ הדם הסיסטולי.

מניתוח משני של הנתונים עלה כי במקרים בהם חלה ירידה משמעותית במדד מסת הגוף ומסה ללא-שומן תועדה קורלציה עם הסיכון הגבוה ביותר לתמותה.

ממצאי המחקר מעידים כי דפוסי ירידה במשקל הגוף עשויים לנבא תא הסיכון לתמותה בחולים עם מחלת כליות כרונית והשמנת-יתר. מהניתוח המשני של נתוני המחקר עלה כי שמירה על מסת גוף רזה במהלך ירידה במשקל הגוף עשויה להוות סמן לירידה בריאה במשקל הגוף, לעומת ירידה במשקל בסיכון-גבוה באוכלוסיית חולים. קצב והיקף הירידה במשקל הגוף, כמו גם שינויים המודינמיים, תזונתיים והרכב הגוף חשובים להבנת הסיכון ארוך הטווח לתמותה.

Kidney Int Rep, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה