Nephrology Other

האם טיפול בסטטינים מפחית את הסיכון לפגיעה כלייתית משנית לסוכרת? (CMAJ)

בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2, התחלת טיפול בסטטינים מלווה בסיכון מופחת משמעותית להיארעות מחלת כליות משנית לסוכרת וירידה בתפקוד הכלייתי, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת CMAJ.

להערכת הקשר בין התחלת טיפול בסטטינים ובין התוצאות הכלייתיות בחולים עם סוכרת מסוג 2, החוקרים בחנו את הנתונים ממאגר China Renal Data System והתמקדו בחולים עם סוכרת מסוג 2 שאושפזו לבית חולים בין תחילת שנת 2000 ועד 26 במאי, בשנת 2021. הגיל החציוני של המשתתפים עמד על 62 שנים ו-55.5% מהם היו גברים.

מבין המטופלים שנכללו במחקר, 7,272 החלו טיפול בסטטינים ו-12,586 לא טופלו בתרופות לאיזון פרופיל השומנים בדם. משך המעקב הממוצע עמד על 1.6 שנים.

התוצא העיקרי של המחקר היה מחלת כליות משנית לסוכרת, אשר הוגדרה כמשלב של הפרעה בתפקוד כלייתי ופרוטאינוריה לאורך לפחות 90 ימים. תוצאים משניים כללו הידרדרות תפקוד כלייתי, אשר הוגדרה כירידה של מעל 40% בקצב פינוי גלומרולארי משוער.

התחלת טיפול בסטטינים לוותה בסיכון מופחת למחלת כליות משנית לסוכרת (יחס סיכון של 0.72) וירידה בתפקוד הכלייתי (יחס סיכון של 0.60). הקשרים הללו היו משמעותיים, לא הושפעו מהבדלים במאפיינים הקליניים או דפוס דיסליפידמיה.

בהשוואה למשתתפים עם איזון לא-מספק של פרופיל השומנים (LDL של 130 מ”ג/ד”ל ומעלה), באלו עם איזון אינטנסיבי של  פרופיל השומנים (LDL מתחת ל-70 מ”ג/ד”ל) תועד הסיכון הנמוך ביותר להתפתחות מחלת כליות משנית לסוכרת (יחס סיכון של 0.51).

החוקרים בחנו גם את הקשר בין סוגים שונים של סטטינים ובין התוצאים הכלייתיים. יחס הסיכון למחלת כליות משנית לסוכרת נע בין 0.65 עד 0.88 בחולים שטופלו בסטטינים ליפופיליים (דוגמת Simvastatin, Pitavastatin, Fluvastatin ו-Atorvastatin) ונע בין 0.46-0.75 באלו שטופלו בסטטינים הידרופיליים (דוגמת Pravastatin ו-Rosuvastatin).

עוד עולה מהנתונים קשר מובהק סטטיסטית בין התחלת טיפול בסטטינים ובין שימוש מוגבר בתרופות פומיות לאיזון רמות הסוכר בדם (יחס סיכויים של 1.75).

ממצאי המחקר מעידים כי התחלת טיפול בסטטינים עשויה להיות גישה יעילה וסבירה למניעת מחלת כליות בחולים עם סוכרת מסוג 2.

CMAJ, May 29, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה