Nephrology Other

האם חלבון מן הצומח עשוי לסייע בשימור תפקוד כלייתי? ( J Ren Nutr)

חלבון מן הצומח עשוי לסייע בשימור תפקוד כלייתי בחלק מהחולים עם מחלת כליות כרונית, אם כי דרושים נתונים נוספים בטרם ניתן יהיה להמליץ על גישה זו לאור מידע מוגבל ותוצאות סותרות, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Renal Nutrition.

דיאטה מן הצומח לרוב כוללות כמות קטנה יותר של שומן רווי וכולסטרול בתזונה, עם כמות גדולה יותר של חומצות שומן חד- ורב-בלתי רוויות. לדפוסי תזונה אלו תכונות אנטי-דלקתיות והן עשויות להפחית חמצת מטבולית בחולים עם מחלת כליות כרונית. ישנה התלהבות רבה אודות דיאטות אלו בקרב מומחים למחלות כלי לאור התועלת האפשרית של דפוסי תזונה אלו בחולים עם מחלת כליות כרונית.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית במטרה לסכם את העדויות אודות ההשפעה של חלבון מן הצומח על התפקוד הכלייתי ומחלת עצם על-רקע מחלת כליות כרונית במבוגרים עם מחלת כליות כרונית בשלב 3-5, שאינם תחת טיפולי דיאליזה.

הסקירה כללה מחקרים קליניים עם לפחות שמונה משתתפים, עם קצב פינוי גלומרולארי משוער של עד 60 מ”ל/דקה. בנוסף, רק מחקרים עם התערבות של לפחות שבוע אחד כאשר מחצית מהחלבון התזונה היה מן הצומח והושלמה הערכה של לפחות תוצא אחד להערכת תפקוד כלייתי ומחלת עצם משנית למחלת כליות כרונית.

מבין 10,962 תקצירים שזוהו בחיפוש, 32 מחקרים ענו על קריטריוני הסקירה. ב-27 מחקרים, החלבון מן הצומח הוחלף לטובת דיאטה דלת-חלבונים, לכן החוקרים התמקדו בתת-קבוצה של חמישה מחקרים שבחנו שינוי במקור החלבון בלבד. מבין אלו, ארבעה מחקרים לא הדגימו שינוי בתפקוד הכלייתי ומחקר אחד הצביע על ירידה בתפקוד הכלייתי. שלושה מחקרים לא זיהו שינוי ברמות פוספור בדם ומחקר נוסף דיווחו על רמות פוספור נמוכות יותר בחולים שהקפידו על דיאטה צמחונית.

החוקרים זיהו עדויות מוגבלות ותוצאות סותרות אודות הורמונים המעודדים הפרשת זרחן בשתן, כולל PTH ו-FGF-23. בסיכומו של דבר, העדויות היו באיכות מתודולוגית תת-אופטימאלית והדגימו תוצאות לא-עקביות, כך שלא ניצן היה להסיק מסקנות חד-משמעיות אודות ההשפעה של צריכת חלבון מן הצומח.

הכותבים מדגישים את חשיבות התייחסות להעדפות המטופלים וגורמי סיכון להשגת תוצאות טובות יותר כאשר ממליצים על דיאטה עתירת חלבון מהצומח.

טיפול תזונתי מהווה את אבן הפינה של הטיפול במחלת כליות כרונית ובמניעת התקדמות מחלת עצם משנית למחלת הכליות. הסקירה השיטתית הנוכחית מדגישה את הצורך בהשלמת מחקרים נוספים להערכת ההשפעה של חלבון מן הצומח על התפקוד הכלייתי.

J Ren Nutr, June 2023

לידיעה ב-Healio

1 תגובה

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה