Nephrology Other

ההשפעה של דרך המתן והפורמולה של טיפול באסטרוגן על הסיכון ליתר לחץ דם בנשים לאחר-מנופאוזה (Hypertension)

טיפול הורמונאלי פומי הכולל אסטרוגן בלבד מלווה בסיכון מוגבר ליתר לחץ דם בנשים לאחר-מנופאוזה, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Hypertension. בנשים שטופלו בתכשירים הכוללים אסטרוגן בלבד, טיפול לא-פומי במינון הנמוך ביותר ולפרק הזמן הקצר ביותר לווה בסיכון הנמוך ביותר ליתר לחץ דם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יתר לחץ דם הינו הגורם המוביל ברחבי העולם למחלות לב וכלי דם ותמותה מוקדמת בנשים. ההשפעות של טיפול הורמונאלי חליפי על לחץ הדם אינן ידועות, אך עשויות להיות תלויות בדרך מתן הטיפול ובפורמולה של אסטרוגן. כעת הם ביקשו לקבוע את הקשר בין דרך המתן ובין הפורמולה של אסטרוגן ובין הסיכון ליתר לחץ דם בנשים לאחר-מנופאוזה.

מחקר העוקבה כלל נשים בגילאי 45 שנים ומעלה שניפקו לפחות שני מרשמים לטיפול הורמונאלי באסטרוגן בלבד, אשר זוהו ממאגרי נתונים אדמיניסטרטיביים באלברטה, קנדה, בין 2008 ועד 2019. התוצא העיקרי, היארעות יתר לחץ דם, נקבע על-פי קודי ICD-9 ו-ICD-10. ניתוח סטטיסטי שימש לחישוב יחס הסיכון ליתר לחץ דם בנשים שנטלו טיפול הורמונאלי חליפי פומי, בהשוואה לטיפול הורמונאלי חליפי שאינו פומי (מדבקה עורית, מתן נרתיקי, או מתן בזריקה לשריר).

מהנתונים עולה כי 112,240 נשים נטלו טיפול הורמונאלי שכלל אסטרוגן בלבד. טיפול פומי באסטרוגן לווה בסיכון גבוה יותר ליתר לחץ דם, בהשוואה לטיפול טרנסדרמלי (יחס סיכון של 1.14, רווח בר-סמך 95% של 1.08-1.20) ונרתיקי (יחס סיכון של 1.19, רווח בר-סמך 95% של 1.13-1.25).

החוקרים מדווחים כי טיפול ב-CEE (או Conjugated Equine Estrogen) לווה בסיכון מוגבר ליתר לחץ דם, בהשוואה לטיפול באסטרדיול (יחס סיכון של 1.08, רווח בר-סמך 95% של 1.04-1.14), אך לא בהשוואה לאסטרון (יחס סיכון של 1.00, רווח בר-סמך 95% של 0.93-1.10).

ממצאי המחקר הצביעו על קשר בין משך החשיפה לאסטרוגן והמינון המצטבר של אסטרוגן ובין הסיכון ליתר לחץ דם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על השפעה אפשרית של דרך המתן ושל הפורמולה של תכשיר אסטרוגן על הסיכון להתפתחות יתר לחץ דם בנשים לאחר-מנופאוזה.

Hypertension, Jul 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה