Nephrology Other

מזג אוויר קר עלול לפגוע באיזון לחץ דם (מתוך כנס ה-AHA)

מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-AHA (או American Heart Association) עולה כי במבוגרים עם יתר לחץ דם צפוי קושי רב יותר באיזון לחץ הדם במהלך חודשי החורף, כאשר שיעור החולים עם לחץ דם מאוזן ירד בעד 5% בחודשים הקרים, בהשוואה לשיעור החולים המאוזנים במהלך חודשי הקיץ החמים.

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הצביעו על שונות עונתית באיזון לחץ הדם, כאשר כחלק מתכנית AMA MAP Hypertension הם ביקשו לבחון את ההשפעה של שונות זו על שיעורי איזון לחץ דם ברמת האוכלוסייה.

המחקר כלל נתונים אודות 60,676 גברים ונשים בגיל ממוצע של 62 שנים, עם אבחנה של יתר לחץ דם משישה ארגונים רפואיים בדרום-מזרח והמערב התיכון בארצות הברית, אשר לקחו חלק בתכנית לשיפור איכות הטיפול.

לאורך תקופת הערכה בת כחמש שנים, לא תועדו שינויים במשטר הטיפול התרופתי לאיזון לחץ דם וכל החולים הגיעו לפחות לביקור אחד בכל עונת שנה. החוקרים העריכו את ההשפעה העונתית על לחץ דם סיסטולי ואיזון לחץ דם (ערכי לחץ דם מתחת ל-140/90 מ”מ כספית).

לאור453,787 ביקורת, לחץ הדם הסיסטולי במהלך החורף היה בממוצע גבוה ב-0.47 מ”מ כספית (רווח בר-סמך 95% של 0.36-0.57) בהשוואה לממוצע השנתי, עם יחס סיכויים נמוך משמעותית לאיזון לחץ דם (יחס סיכויים של 0.92, רווח בר-סמך 95% של 0.91-0.94).

מנגד, לחץ הדם הסיסטולי הממוצע היה נמוך ב-0.92 מ”מ כספית במהלך הקיץ, עם סיכוי גבוה יותר להשגת איזון לחץ דם (יחס סיכויים של 1.10, רווח בר-סמך 95% של 1.07-1.12).

לשונות עונתית בלחץ הדם השפעה משמעותית על איזון לחץ הדם, כאשר מהנתונים עולה כי הסיכוי להשגת איזון לחץ דם גדול יותר בקיץ. במידה ולחץ הדם מאוזן היטב, לדוגמא, עם ערכים נמוכים מ-130/80 מ”מ כספית, אזי לשונות העונתית השפעה קטנה מאוד. עם זאת, במידה ולחץ הדם אינו מאוזן היטב, אזי בחולים עם ערכים קרובים ליעד 140/90 מ”מ כספית תתכן תועלת לניטור סדיר של לחץ הדם, מעקב רפואי צמוד והקפדה על פעילות גופנית ומשקל גוף.

מתוך כנס ה-AHA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה