Nephrology Other

טיפול ב-Spironolactone אינו מעלה את הסיכון למחלות ממאירות (J Am Acad Dermatol)

בנשים עם חשיפה יומית לטיפול ב- Spironolactone (אלדקטון) בשל הפרעות עורית לא תועד סיכון גבוה יותר להתפתחות ממאירות שד או ממאירויות גניקולוגיות, בהשוואה לנשים שלא נחשפו לטיפול התרופתי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Spironolactone משמשת מעבר להתוויות המאושרות לטיפול במספר מצבים עוריים בנשים ומודלי בעלי חיים הצביעו על סיכון מוגבר לגידולים עם הטיפול התרופתי. כמו כן, התכונות האנטי-אנדרוגניות של התרופה העלו את ההשערה כי לטיפול עשויה להיות השפעה על הסיכון לממאירות שד או ממאירויות גניקולוגיות.

במסגרת המחקר הושלמה סקירה של הנתונים אודות 420 נשים עם היסטוריה של טיפול ב- Spironolactone כנגד אקנה, נשירת שיער ושיעור יתר ואודות 3,272 נשים ללא היסטוריה של טיפול ב- Spironolactone. גיל המשתתפות נע בין 42 עד 63 שנים ומרביתן היו לבנות.

חציון מינוני Spironolactone נע בין 25 מ”ג ועד 225 מ”ג; סקירת הרשומות הרפואיות כללה נתוני מעקב לאורך חמש שנים מהחשיפה הראשונה ל- Spironolactone במטרה לאפשר זמן להתפתחות הגידול.

החוקרים מדווחים כי 37 מבין 420 נשים שנחשפו לטיפול ב- Spironolactone אובחנו עם גידול מכל סוג, כמו גם 546 מבין 3,272 נשים שלא נחשפו לטיפול התרופתי.

לאחר תקנון לגיל וגזע, בנשים עם חשיפה ל- Spironolactone לא תועד סיכון גבוה יותר להתפתחות גידול ממאיר, בהשוואה לנשים שלא נחשפו לטיפול התרופתי (יחס סיכויים של 0.48, p=0.2).

הסיכון לסרטן שד או סרטן רחם לא היה שונה משמעותית בקרב מטופלות  ב- Spironolactone לעומת אלו שאינן מטופלות בתרופה (יחס סיכויים של 0.95, p>0.9).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בנשים הנוטלות Spironolactone כנגד אקנה, שיעור יתר או נשירת שיער ומוגדרות בסיכון נמוך לסרטן שד או ממאירות גניקולוגית, אין סיכון מוגבר להתפתחות מחלות ממאירות עם טיפול ב- Spironolactone אם כי דרושים מחקרים נוספים לאישור הממצאים.

J Am Acad Dermatol, Feb 27, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה