Neuropathy

חבישות דבש עשויות לסייע בטיפול בכף רגל סוכרתית (Int Wound J)

במאמר שפורסם בכתב העת International Wound Journal מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מטה-אנליזה חדשה, מהן עולות עדויות התומכות בתועלת של חבישות דבש לטיפול בכיבים בחולים עם כף רגל סוכרתית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום הטיפול בפצע מהווה מרכיב מרכזי בטפול בכיבים בחולים עם כף רגל סוכרתית. ישנן מגוון חבישות אפשריות המשמשות לטיפול בכף רגל סוכרתית, בהן חבישות מסורתיות (דוגמת חבישות יוד), חבישות פונקציונאליות (דוגמת חבישות הידרוקולואיד) וחבישות דבש. עוד ועוד עדויות מצביעות על החשיבות בבחירת חבישות מתאימות לטיפול בכף רגל סוכרתית מאחר ואלו עשויות להאיץ את קצב החלמת פצע, למנוע התפשטות זיהומים ולשפר את סיכויי החלמת פצע.

במסגרת מטה האנליזה ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות של חבישות דבש על הטיפול בכיבים בחולים עם כף רגל סוכרתית. הם השלימו סקירת ספרות מקיפה לזיהוי מאמרים רלבנטיים שפורסמו עד ינואר 2023 וזיהו מחקרים שכללו בסך הכול 882 משתתפים עם כף רגל סוכרתית, מהם 428 טופלו בחבישות דבש ו-458 שימשו כביקורות.

מהנתונים עולה כי חבישות דבש לטיפול בכיבים בחולים עם כף רגל סוכרתית לווה בשיעור גבוה כפליים של החלמת פצע (יחס סיכויים של 2.06, רווח בר-סמך 95% של 1.45-2.93) ובמרווח זמן קצר יותר משמעותית עד להחלמת הפצע (הבדל של 10.42-, רווח בר-סמך 95% של 16.27- עד 4.58-, p<0.001), בהשוואה לביקורות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי חבישות דבש לטיפול בכף רגל סוכרתית לווה בשיעורי החלמה גבוהים יותר וזמן החלמה קצר יותר משמעותית, בהשוואה לחבישות סטנדרטיות. עם זאת, הם מזהירים כי יש לנקוט משנה זהירות בפירוש הממצאים לאור המגבלות של המחקרים שנכללו בסקירה, בעיקר גדלי המדגם הקטנים של המחקרים הללו.

Int Wound J. 2023 Mar 30

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה