Neurosurgery

יתר לחץ דם מלווה בהתאוששות ארוכה יותר וסיכון גבוה לתסמונת לאחר-זעזוע מוח (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAN)

אבחנה של יתר לחץ דם בקרב חולים לאחר זעזוע מוח מלווה בתקופת החלמה ארוכה יותר, בהשוואה לחולים ללא יתר לחץ דם, וכן כרוכה בסיכון גבוה יותר לתסמונת לאחר זעזוע-מוח, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Neurological Association.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין מידע בספרות הרפואית אודות ההשפעה של יתר לחץ דם או מדד מסת גוף גבוה על התוצאות בחולים לאחר זעזוע מוח.

החוקרים בחנו את הקשר בין יתר לחץ דם ומדד מסת גוף גבוה ובין תסמיני זעזוע מוח בחולים לאחר חבלת ראש, כמו גם המשך תסמינים לאורך תקופת המעקב.

מדגם המחקר כלל 422 חולים במעקב אמבולטורי לאחר זעזוע מוח בין ספטמבר 2013 ועד אוגוסט 2022. בכל החולים לא היה ידוע על זעזוע מוח קודם, לא תועד זעזוע מוח נוסף בין ביקורי המעקב והביקור הראשון למרכז הרפואי הושלם בתוך שישה חודשים לפני תחילת המחקר. אבחנה של יתר לחץ דם נקבעה על-פי אבחנה רפואית קודמת או מרשם לטיפול תרופתי לאיזון לחץ דם.

התוצאים שנבחנו כללו את מספר הימים הכולל בין זעזוע מוח ותום מעקב רפואי, מספר הביקורים לאורך המעקב והערכה אם הומלץ על המשך מעקב בביקור האחרון או אבחנה של תסמונת לאחר זעזוע מוח.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין יתר לחץ דם, מדד מסת גוף ותסמיני זעזוע מוח תוך חלוקה לפי גיל, מין, גזע ומנגנון חבלה.

מהנתונים עולה כי יתר לחץ דם עשוי להוות גורם סיכון משמעותי לעליה במשך תקופת ההתאוששות מתסמיני זעזוע מוח, כאשר משך הזמן הנדרש עד להתאוששות עמד בממוצע על 240 ימים בחולים ללא היסטוריה של יתר לחץ דם, לעומת 465 ימים באלו עם יתר לחץ דם. מהנתונים עולה עוד קשר בין יתר לחץ דם ובין סיכון מוגבר לאבחנה של תסמונת לאחר זעזוע מוח וכי מדד מסת גוף מוגבר הדגים דפוס דומה אך פחות חד-משמעי של סיכון מוגבר להתאוששות ארוכה יותר לאחר זעזוע מוח.

לאחר תקנון למשתנים דמוגרפיים ומנגנון חבלת הראש, החוקרים מצאו כי הקשר בין יתר לחץ דם ובין עליה במשך התסמינים לאחר זעזוע מוח נותר על כנו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר משמעותי בין אבחנה של יתר לחץ דם ובין תקופה ארוכה יותר עד להתאוששות תסמינים לאחר זעזוע מוח.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-AAN

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה