Ob/Gyn Other

המהלך הטבעי והפוטנציאל הממאיר של ציסטות פשוטות בשחלות (Menopause)

במאמר שפורסם בכתב העת Menopause מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש להערכת המהלך הטבעי של ציסטות פשוטות בשחלות בנשים לאחר-מנופאוזה, כאשר במרבית המקרים הציסטות הללו נותרות ללא שינוי או נעלמות לאורך המעקב ובמקרים בודדים אלו מתפתחות לנגעים ממאירים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מסות בשחלות בנשים לאחר-מנופאוזה הן ממצא לא-נדיר והיארעות סרטן שחלות עולה כי בצורה חדה לאחר מנופאוזה. במחקר הנוכחי הם ביקשו להשלים סקירה שיטתית ומטה-אנליזה להערכת המהלך הטבעי והפוטנציאל הממאיר של ציסטות פשוטות בשחלות של נשים לאחר-מנופאוזה.

החוקרים השלימו חיפוש במאגרי PubMed, MEDLINE, EMBASE, CENTRAL, ClinicalTrials.gov ו-ISRCTN לזיהוי מאמרים רלבנטיים שפורסמו עד סוף ינואר בשנת 2022.

הסקירה כללה 12 מחקרי עוקבה עם 1,672 משתתפות ו-1,513 ציסטות שחלתיות. שיעור הציסטות הפשוטות שנותרו ללא שינוי עמד על 38.9% (p<0.01), כאשר 34.17% מהציסטות נעלמו לאורך המעקב (P<0.01). שיעור ההתערבויות הניתוחיות בשל ציסטה פשוטה עמד על 19.04% (p<0.01).

שיעור הגידולים הממאירים, כולל גידולים גבוליים, היה נמוך מאוד ונע סביב מקרה אחד מכל 10,000 ציסטות (רווח בר-סמך 95% של 0-23%, p=0.79).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על המהלך הטבעי הצפוי במקרים של ציסטות פשוטות בשחלות בנשים לאחר-מנופאוזה, כאשר אלו לרוב יציבות או נעלמות לאורך המעקב. שיעור הממאירויות עומד על כמקרה אחד מכל 10,000 נשים. לאור זאת, הסיבה להתערבות ניתוחית מבוססת בעיקרה רצון אישי של המטופלת.

Menopause, May 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה