Obesity

ניתוח בריאטרי מקטין את הסיכוי לסרטן הוושט והקיבה (JAMA) – מאמר אורח מאת פרופ’ דוד גוטיין, מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בבית חולים שיבא

מאז 1975 שיעורי ההשמנה בעולם שולשו ובילדים ונוער עלו אף יותר. בקבוצה פגיעה זו להשפעה חברתית ופרסום, הם הגיעו כבר כמעט לפי חמישה. אבל השמנה קיימת גם באנשים מכל הגילאים ומכל הקבוצות החברתיות במדינות מפותחות ומתפתחות כאחד.  לאחרונה אף הועלתה ההשערה שמגמת העלייה בתוחלת החיים הממוצעת שהתקיימה במאתיים השנים האחרונות עלולה להיעצר בשל מגפת ההשמנה העולמית.

יום ההשמנה העולמי (World Obesity Day), פרי יוזמתו של ארגון הבריאות העולמי, מצוין מדי שנה ב-4 במרץ מבקש להגיב למשבר ההשמנה באמצעות הגברת השיח, הפעולות והמודעות לתופעה. זאת, על ידי הצגת נתונים על מגמות ושכיחות גלובליות של השמנה,  פיתוח הנחיות המתייחסות למניעה וטיפול בעודף משקל והשמנה, ומתן תמיכה והדרכה ליישום הנחיות אלה כמו למשל קידום של רגולציות התומכות באורח חיים בריא (הפחתת סוכרים ומלחים במאכלי הילדים ועידוד פעילות גופנית).

השמנת יתר היא מגורמי הסיכון העיקריים למחלות שונות שאינן מדבקות (NCDs), כגון סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם ושבץ. עודף משקל הוא בעל תפקיד משמעותי ב-60% ממקרי סרטן הרחם, שליש ממקרי סרטן הכבד, כ-11% מסרטן השד       ו-5% מסרטן המעי הגס.

ישנן עדויות הולכות וגוברות לקשר בין ירידה במשקל לסיכון מופחת לפתח סרטן, בדגש על סרטן השד לאחר גיל המעבר וסרטן רירית הרחם. מחקרים רבים מצאו כי חולים שעוברים ניתוח בריאטרי , נמצאים בסיכון נמוך יותר לסרטן מאשר חולים עם השמנת יתר. עם זאת, עד היום, סרטן הושט והקיבה לא נכללו בעדויות אלה.

מחקר חדש שנערך בין התאריכים 1 במרץ 2020 עד 30 ביוני, 2021, ופורסם בכתב העת היוקרתי JAMA מצא כי ניתוח בריאטרי מסייע להפחית את הסיכון לסרטן הושט והקיבה באנשים הסובלים מהשמנת יתר.

פרופ’ דוד גויטיין מנהל היחידה לכירורגיה בריאטרית ומטבולית בית חולים שיבא: “סרטן בוושט ובקיבה, הוא מהקטלניים ביותר והקשים ביותר לטיפול וריפוי. הטיפולים לרוב קשים, עם תופעות לוואי איומות וסיכויי החלמה זעומים. השמנה מעלה את הסיכון להתפתחות צרבות, נגעים טרום-סרטניים בוושט ואת הסיכון לסרטן פי שניים ואף יותר מהאוכלוסייה עם משקל תקין, כאשר הסיכון עולה יחד עם העלייה במשקל. לא ניתן להתעלם היום מההשפעה של השמנה על סרטן , המצריך זמן ומשאבים רבים ויקרים לטיפול ומהווה סיבה שכיחה לתמותה במדינת ישראל בשנים האחרונות”.

המחקר בדק את רישומי המרכזים הכירורגיים בצרפת בתקופת השנים שבין 1.1.2010 ועד ל-31.12.2017 בקרב מבוגרים בני 18+ הסובלים מהשמנת יתר קשה, שעברו ניתוח בריאטרי. נתוניהם הושוו למבוגרים עם נתוני השמנה דומים שלא עברו ניתוחים.

מן הנתונים עלה כי בין השנים 2010-2019, 303,709 מטופלים עם השמנת יתר מעל גיל 18 אושפזו בבתי חולים בצרפת ועברו עברו ניתוח בריאטרי.  245,819 מהם נשים (81%) 57,890 גברים (19%). לעומתם, בתקופה המקבילה אושפזו 605,140 חולים עם השמנת יתר שלא עברו ניתוח בריאטרי 83% מהן נשים ו17% גברים.

בקבוצת המטופלים הללו,  337  סבלו מסרטן הוושט: 83 בקבוצת המטופלים שעברו ניתוח בריאטרי לעומת 254 בקבוצת המטופלים שלא עברו ניתוח שכזה. כלומר – יחס ההתרחשות של סרטן הושט ירד מכ- 7 מקרים לכל 100,000 איש לכ- 5 לכל 100,000 איש והתמותה הכללית הייתה נמוכה משמעותית בקבוצה שעברה ניתוח.

בבדיקת מצבם של המטופלים בשתי הקבוצות בנקודת זמן של לפחות 5 שנים מאז שבוצע הניתוח, נמצא כי שיעורי התמותה הכוללת (Overall mortality) ואף שיעורי התמותה בתוך בית החולים היו נמוכים משמעותית בקרב החולים  שעברו ניתוח בריאטרי לעומת כאלה שלא עברו אותו, עם שיעורי שרידות של קרוב ל100%. כלומר, ניתוח בריאטרי מביא לירידה משמעותית בשכיחות סרטן הוושט וסרטן הקיבה ולירידה בתמותה הכללית בבית החולים.

“אלה נתונים מעניינים, מבטיחים ומעודדים” אומר פרופ’ גויטיין. “עד לא מזמן, היה קיים חשש כי ניתוחים בריאטריים,  עלולים לגרום לעלייה בשכיחת סרטן קיבה וושט. זאת, כיוון שלאחר הניתוח לעיתים קיום רפלוקס המשפיע על הסרטן. המחקר המדובר מפיג חשש זה ואף מדווח על יתרון ספציפי באנשים עם השמנה חולנית שעוברים ניתוח לטיפול בבעיה.”

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה