Obesity

טיפול ב-Dulaglutide מפחית את הסיכון לעליה במשקל בנשים המפסיקות לעשן (BMJ Nutr Prev Health)

בנשים המפסיקות לעשן וטופלו ב-Dulaglutide (טרוליסיטי) תועד סיכוי קטן יותר לעליה משמעותית במשקל הגוף, בהשוואה לאלו בזרוע הפלסבו, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב BMJ Nutrition Prevention & Health.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנה חשיבות רבה להגברת המאמצים להפסקת עישון, בפרט בקרב נשים. הם מציינים כי עליה שינוי במשקל לאחר עליה במשקל מהווה מכשול מרכזי להפסקת עישון, עם חשש גדול יותר בקרב נשים.

החוקרים מסבירים כי למרות שמחקר אקראי ומבוקר קודם הצביע על משקל נמוך יותר משמעותית בנשים המפסיקות לעשן לאחר טיפול ב-Dulaglutide, עדיין לא ברור אם השפעה זו על המשקל הינה ספציפית למגדר. הם ביקשו לבחון מחדש את המחקר, אשר כלל 255 מבוגרים (155 נשים) אשר קיבלו טיפול שבועי ב-Dulaglutide במינון 1.5 מ”ג או פלסבו, זאת בשילוב עם טיפול סטנדרטי להפסקת עישון, לאורך 12 שבועות.

עליה משמעותית במשקל הגוף הוגדרה כעליה של למעלה מ-6% במשקל הגוף.

מהנתונים עולה כי אין הבדלים מגדריים משמעותיים בשינוי היחסי או האבסולוטי במשקל הגוף בקרב אלו תחת פלסבו או Dulaglutide.  עם זאת, החוקרים זיהו שיעור נמוך יותר של עליה משמעותית במשקל הגוף בקרב נשים תחת האגוניסט לקולטן ל-GLP-1 בהשוואה לאלו בזרוע הפלסבו (1% לעומת 24%). השפעה זו הייתה פחות משמעותית בגברים תחת Dulaglutide לעומת אלו בזרוע הפלסבו (0% לעומת 5%).

החוקרים מדווחים כי הירידה במשקל על-רקע Dulaglutide לא השפיעה על שיעורי גמילה מעישון בגברים (65%) ובנשים (63%), זאת בניגוד להנחה כי החוקרים כי עליה במשקל מהווה מכשול לגמילה מעישון בקרב נשים.

ממצאים אלו אינם תומכים בהשפעה של שינוי במשקל הגוף על שיעורי גמילה מעישון, לפחות בטווח הקצר,  ומעידים כי הסיבות לגמילה מוצלחת הן מרובות ומורכבות יותר. החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת ההשפעה של התרופה על גברים ונשים לאחר מספר ניסיונות כושלים לגמילה מעישון.

BMJ Nutr Prev Health, Dec 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה