Obesity

ההשפעה של שעות הארוחה ותדירות הארוחות על הסיכון להשמנת-יתר (Clinical Nutrition)

הקפדה על למעלה משלוש ארוחות ביום, אכילת ארוחות בשעה מוקדמת יותר והקפדה על ארוחת צהריים כארוחה הגודלה של היום הינם הרגלי אכילה המלווים במדד מסת גוף נמוך יותר וסיכון מופחת להשמנת-יתר, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Nutrition.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקר שפורסם לאחרונה בנוגע לדפוס של הרגלי אכילה (Chrononutrition), הראה כי תזמון האכילה עשוי להשפיע על המצב הבריאותי של האדם ועל הסיכון להשמנה. במטרה לבחון את הנושא, הם השלימו מחקר מבוסס-אוכלוסייה לקביעת הקשר בין מועד הארוחה הגדולה של היום ומספר הארוחות ביום ובין מדד מסת הגוף והסיכון להשמנה ב-2050 מבוגרים שאינם בהיריון בברזיל (גילאי 18-65 שנים; 15% מהם עם מדד מסת גוף של 30 ומעלה).

בסקר שנשלח למשתתפים הם דיווחו על משקל הגוף והגובה לחישוב מדד מסת הגוף והשיבו לשאלות אודות מועד הארוחות ותדירותן, לצד מתן מידע אודות איכות הדיאטה ואורחות חיים.

ממוצע השעה ביום לארוחה ראשונה, ארוחת צהריים וארוחת ערב עמד על 8:27 בבוקר, 12:47 בצהריים ו-20:57 בערב, בהתאמה, בכלל המשתתפים במחקר. חציון מועד צריכת הארוחה הגדולה ביותר ביום היה 12:38 בצהריים ועל-פי שעה זו חולקו המשתתפים במחקר לאלו שאכלו מוקדם או מאוחר. בסיכומו של דבר, ארוחת הצהריים הייתה הארוחה הגדולה ביותר ב-75% מהמשתתפים ו-75% אכלו יותר משלוש ארוחות ביום.

בהשוואה למשתתפים שדיווחו על צריכת עד שלוש ארוחות ביום, באלו שדיווחו כי אכלו יותר משלוש ארוחות ביום תועד מדד מסת גוף נמוך ב-0.48 (p=0.04) וסיכוי נמוך יותר להשמנה (יחס סיכויים של 0.68, p=0.005).  מקרים בהם הארוחה הגדולה ביותר של היום הייתה בשעה מאוחרת יותר לוו במדד מסת גוף גבוה יותר (0.07 לכל שעה נוספת, p=0.03) ולוותה בסיכון גבוה יותר להשמנה (יחס סיכויים של 1.04, p=0.01).

בקרב אלו שדיווחו כי ארוחת הערב הינה הארוחה הגדולה של היום תועד מדד מסת גוף גבוה ב-0.85 (p=0.02) וסיכוי גבוה יותר להשמנת-יתר (יחס סיכויים של 1.67, p=0.004) בהשוואה לאלו שדיווחו כי ארוחת הערב לא הייתה הארוחה הגדולה ביותר במהלך היום.  מצד שני, כאשר ארוחת הצהריים הייתה הארוחה הגדולה ביותר, הסיכון להשמנה היה נמוך יותר (יחס סיכויים של 0.71, P=0.01).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי באלו הנוהגים לאכול ארוחה בשעה מאוחרת יותר תועדה שכיחות גבוהה יותר של אורח חיים לא-בריא, כולל איכות תזונה נמוכה יותר, משך שינה קצר יותר, אורח חיים יושבני וזמן מסך ממושך, העשוי לתרום לעליה ארוכת טווח במשקל הגוף והתפתחות השמנה.

Clinical Nutrition, Jan 24, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה