Ophth. Other

השוואה בין שני משטרי טיפול תוך-ורידי בסטרואידים בחולים עם מחלה עינית משנית למחלת גרייבס (J Clin Endocrinol Metab)

עיין AMD

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש להשוואה בין שני פרוטוקולי טיפול תוך-ורידי בסטרואידים בחולים עם מחלה עינית משנית למחלת גרייבס (Grave’s Orbitopathy) , מהן עולה כי הן פרוטוקול טיפול שבועי והן פרוטוקול טיפול חודשי הדגימו פרופיל בטיחות ויעילות דומה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול תוך-ורידי בגלוקוקורטיקואידים מהווה גישת טיפול זמינה ומשתלמת לטיפול במחלה עינית משנית למחלת גרייבס, כאשר מחקרים רבים בחנו את פרוטוקול טיפול במינון 4.5 גרם, אך דרושות עדויות נוספות אודות פרוטוקול הטיפול. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את היעילות והבטיחות של פרוטוקול שבועי וחודשי לטיפול תוך-ורידי בסטרואידים בחולים עם אורביטופתיה של מחלת גרייבס.

החוקרים השלימו מחקר פרוספקטיבי, אקראי, שכלל 58 חולים בגילאי 18-60 שנים עם מחלה עינית פעילה משנית למחלת גרייבס בדרגה בינונית-עד-חמורה, שלא קיבלו טיפול רלבנטי. במחקר נבחן פרוטוקול טיפול שבועי או פרוטוקול טיפול חודשי למתן תוך-ורידי של מתילפרדניזולון במינון מצטבר של 4.5 גרם שניתן למשך 12 שבועות.

התוצאים שנבחנו כללו את שיעור היעילות הכולל של הטיפול, שיפור באיכות חיים ומדד SIR (או Signal Intensity Ratio).

מהנתונים עולה כי לא תוארו הבדלים משמעותיים בשיעור יעילות טיפול שבועי או חודשי לאחר 12 שבועות (86.21% לעומת 72.41%, p=0.195) ולאחר 24 שבועות (86.21% לעומת 82.61%, p=0.441), לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעור מדד פעילות מחלה עינית, בלט עין, מעורבות רקמה רכה, כפל ראיה ואיכות חיים.

לאחר 24 שבועות, מדד SIR הממוצע ומדד SIR המקסימאלי בשתי הקבוצות היו נמוכים יותר, בהשוואה למדדים טרם התחלת הטיפול, כאשר לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית בין שתי הקבוצות.

החוקרים מציינים כי לא זוהו הבדלים משמעותיים בהיארעות אירועים חריגים בין זרוע טיפול שבועי וזרוע טיפול חודשי (31.03% לעומת 27.59%, p=0.773).

החוקרים מסכמים וכותבים כי יעילות ובטיחות שני פרוטוקולי הטיפול למחלה עינית משנית למחלת גרייבס שנבחנו במחקר הנוכחי היו דומים וכי ניתן לבחור באפשרות טיפול חודשי כחלופה לפרוטוקול טיפול שבועי.

J Clin Endocrinol Metab, Aug 14, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה