Osteoarthritis

האם חוסר בויטמין D שכיח גם באוכלוסיה בריאה? (Endocr Pract)

מאת מערכת אי מד

חוסר בויטמין D נמצא במחקרים שונים שכיח במיוחד באוכלוסיות הנמצאות בסיכון, אך מהי שכיחותו של חוסר כזה באוכלוסיה הבריאה?  מטרת המחקר היתה לבחון ולקבוע את האם ועד כמה רמות נמוכות של 25-hydroxyvitamin D [25(OH)D] שכיחות בצעירים ובריאים, ולנסות להבין האם יש גורמים שיכולים לנבא חוסר כזה.

המחקר נערך בין 2006 לאמצע 2008 וכלל כ-630 מתנדבים בריאים בני 18-50. החוקרים בדקו את רמות ה-25(OH)D ואת רמות הורמון הפראתירואיד בסרום במטופלים הללו, כמו גם את מינם, גילם ומוצאם האתני  של המשתתפים וכן האם נטלו תוספי ויטמינים.

ב-39% מהמשתתפים נצפו רמות 25(OH)D נמוכות או שוות ל-20 ng/mL, ולמעלה מ-60% מהם היו עם רמות 25(OH)D ≤30 ng/mL.  גברים, משתתפים שחורים או אסיאתיים ואלה שלא נטלו תוספי ויטמינים היו בסבירות גבוהה יותר לסבול מרמות נמוכות של 25(OH)D .

במשתתפים שנטלו תוספי מולטי ויטמין נראו רמות יציבות של ויטמין D בסרום, בניגוד למשתתפים האחרים בהם נצפתה שונות לאורך המחקר. רמות נמוכות של ויטמין D בסרום נקשרו לסיכון מוגבר לעליה ברמות של הורמון הפארתירואיד.

החוקרים מסכמים כי רמות נמוכות של 25(OH)D שכיחות גם במטופלים בריאים, חוסר שעשוי לתרום לעליה בסיכון למחלות של השלד. מבוגרים שחורים או ממוצא אסיאתי נמצאים בסיכון גבוה יותר לחוסר כזה, בעוד שנטילה של תוספי מולטי ויטמינים היא בעלת אפקט מגן לפחות במידה מסוימת. לדברי החוקרים, ממצאי המחקר יכולים לסייע בעריכת בדיקות סקר לגילוי חוסר בויטמין D באוכלוסיה הכללית הבריאה.

 לתקציר המחקר

Endocr Pract. 2012;18(6):914-923.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה