Osteoarthritis

ההשפעה של סוכרת על פעילות גופנית בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברכיים (J Orthop Surg)

בקרב חולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברכיים וסוכרת תועדו רמות פעילות גופנית נמוכות יותר משמעותית, בהשוואה לחולים עם אוסטיאוארתריטיס ללא סוכרת, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Orthopedic Surgery. יתרה מזאת, תועדה קורלציה בין אבחנה של סוכרת ובין מספר צעדים נמוך יותר בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אוסטיאוארתריטיס של הברכיים הינה אבחנה נפוצה בחולים עם סוכרת, כאשר פעילות גופנית הינה התערבות מומלצת בשתי המחלות. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון הבדלים במאפייני פעילות גופנית, כולל עצימות פעילות בין חולים עם סוכרת וחולים ללא סוכרת ולקבוע את הקשר בין פעילות גופנית ובין נוכחות סוכרת בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך.

מדגם המחקר כלל 183 חולים (גיל ממוצע של 74.9 שנים) עם אוסטיאוארתריטיס של הברך בדרגה בינונית-עד-חמורה שהשלימו הערכה של תפקוד הברך ומבחן קימה והליכה, כמו גם מדידת היקף פעילות גופנית באמצעות מד האצה. עצימות פעילות גופנית נבחנה בין חולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך ואבחנה של סוכרת ואלו עם מחלת המפרקים ללא סוכרת.

החוקרים מדווחים כי לא תועדו הבדלים בין קבוצת החולים עם סוכרת ואלו ללא סוכרת בחומרת אוסטיאוארתריטיס של הברך או גיל החולים. בהשוואה לחולים ללא סוכרת, באלו עם סוכרת מספר הצעדים היומי הממוצע היה נמוך יותר משמעותית (p<0.001), ומשך הזמן שבילו בביצוע פעילות גופנית בעצימות קלה (p<0.01) או פעילות גופנית בעצימות בינונית-עד-חמורה (p=0.006) היה קצר יותר משמעותית. לאחר תקנון לגיל, מין, מדד מסת גוף, החוקרים מצאו כי מספר הצעדים היומי הממוצע היה קטן יותר ומשך פעילות גופנית בעצימות קלה היה קצר יותר עם קורלציה מובהקת עם סוכרת וזמן ארוך יותר במבחן קימה והליכה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על השפעה אפשרית של סוכרת על היקף פעילות גופנית בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך.

J Orthop Surg (Hong Kong). 2023 May-Aug

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה