Osteoporosis

ההשפעה של התחלת טיפול במטפורמין על צפיפות העצם בנשים עם סוכרת מסוג 2 (Osteoporos Int)

מנתונים חדשים ממחקר SWAN (או Study of Women’s Health Across the Nation) שפורסמו בכתב העת Osteoporosis International עולה כי בנשים שהחלו טיפול במטפורמין בגיל העמידה תועדו שינויים לאורך זמן בצפיפות העצם שהיו דומים מאוד לאלו שתוארו בנשים שלא החלו בטיפול התרופתי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בנשים עם סוכרת מסוג 2 מדדי צפיפות עצם גבוהים יותר, עם אובדן איטי יותר של צפיפות העצם, אך הסיכון לשברים מוגבר. מחקרים קודמים הדגימו תוצאות סותרות אודות ההשפעה של מטפורמין על צפיפות העצם. כעת הם בחנו את השינויים לאורך זמן בצפיפות העצם נשים שהחלו טיפול במטפורמין בגיל העמידה.

המחקר כלל 248 נשים מארצות הברית שלקחו חלק במחקר SWAN (גיל ממוצע של 57.4 שנים, 35.9% לבנות) עם מדדי צפיפות עצם זמינים. ניתוח PSM (או Propensity Score Matching) שימש לאזן את מאפייני הבסיס בין נשים שהחלו טיפול במטפורמין ואלו שלא החלו בטיפול התרופתי. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת השינויים בצפיפות העצם בין הקבוצות.

נשים שהחלו טיפול במטפורמין (124 נשים) היו דומות לנשים שלא החלו בטיפול התרופתי (124 נשים) מבחינת גיל ומוצא/גזע אתני.

לאורך חציון מעקב של 3 שנים, הירידה בצפיפות העצם בכל האתרים האנטומיים הייתה דומה בין נשים שהחלו טיפול במטפורמין ואלו שלא נטלו את הטיפול התרופתי (p>0.3). מניתוח לפי תתי-קבוצות שכלל רמות סוכר בדם בצום, לא זוהו הבדלים בין הקבוצות.

השינויים במדדי צפיפות עצם בקרב נשים שהחלו טיפול במטפורמין סביב תקופת המנופאוזה לא היו שונים מאלו שתוארו בנשים שלא החלו בטיפול התרופתי בגיל העמידה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי להתחלת טיפול במטפורמין בגיל העמידה אין השפעה על צפיפות העצם בנשים עם סוכרת מסוג 2.

Osteoporos Int, Sep 21, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה