Pain

פיברומיאלגיה מלווה בסיכון מוגבר להחמרת הפרעת שימוש באופיואידים על-רקע כאב (Pain)

בחולים עם פיברומיאלגיה סיכון מוגבר משמעותית להחמרה בהפרעת שימוש באופיואידים על-רקע כאב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Pain. עוד מדווחים החוקרים כי מדד חדש להערכת החמרה על-רקע כאב עשוי לסייע בזיהוי חולים בסיכון מוגבר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פיברומיאלגיה והפרעת שימוש באופיואידים הן מחלות כרוניות הכרוכות בנטל רב עם מאפיינים פסיכו-סוציאליים, נוירו-ביולוגיים וקליניים חופפים. בהעדר מידע רב אודות האינטראקציה בין פיברומיאלגיה והפרעת שימוש בחומרים, החוקרים ביקשו לבחון אם פיברומיאלגיה משפיעה על הסיכוי להחמרת הפרעת שימוש באופיואידים על-רקע כאב בחולים אלו.

המחקר הנוכחי כלל 125 מבוגרים בין יולי 2021 ועד דצמבר 2021 במרכז רפואי יחיד. המשתתפים השלימו את סקר ACR-FMS (או American College of Rheumatology Fibromyalgia Survey), שאלון עצמי להערכת כאב גופני ותסמינים נלווים, כמו גם מדד חדש בן ארבע נקודות בשם Pain-related OUD Exacerbation Scale . עוד הושלמה הערכה בריאות נפשית וכאב גופני באמצעות מדד RAND-36 (או Research and Development 36).

מהנתונים עולה כי כל המשתתפים דיווחו על כאב לפחות באזור אחד בגוף, כאשר גב תחתון היה הנפוץ ביותר (79.2%), לאחריו כאבי צוואר (36%) וכאבי גב עליון (34.4%). מספר אזורי הכאב הממוצע עמד על 3.69.

תסמינים קוגניטיביים בדרגה בינונית-עד-חמורה, עייפות או תחושת חוסר-רעננת בעת קימה תועדו ב-46.4%, 65.6% ו-69.6% מהמשתתפים, בהתאמה. בקרוב לשליש מהמשתתפים (30.2%) תועד מדד ACR-FMS של 13 נקודות ומעלה, העונה על הקריטריונים לאבחנת פיברומיאלגיה.

יתרה מזאת, למרות שכל המשתתפים דיווחו על סוג מסוים של כאב, באלו עם פיברומיאלגיה תועד סיכוי גדול יותר משמעותית להכרת כאב משנית להחמרת הפרעת שימוש באופיואידים, כפי שנקבע לפי מדד Pain-related OUD Exacerbation Scale ומדד RAND-36.

החוקרים כותבים כי למרות שדרושים מחקרים נוספים בנושא, כלים אלו עשויים לסייע בזיהוי חולים בסיכון להחמרת הפרעת שימוש באופיואידים על-רקע כאב.

Pain, March 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה