Pancreatic Cancer

שליש ממקרי סרטן לבלב לא זוהו בבדיקות הדמיה מוקדמות יותר (מתוך כנס ה-UEG)

סימנים לסרטן לבלב אשר פוספסו בבדיקות הדמיה מוקדמות יותר מהווים חלון הזדמנויות גדול שפוספס, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-United European Gastroenterology.

 מטרת המחקר הייתה לבחון את ההסברים הסבירים ביותר לפספוס סימנים בבדיקות הדמיה לסרטן לבלב, בעיקר בשל החשיבות הרבה של אבחנה מוקדמת לשיפור ההישרדות של חולים אלו.

 החוקרים ביקשו לזהות את ההיארעות והגורמים לפספוס אבחנת סרטן לבלב בבדיקות CT ו-MRI. הם בחנו 600 מקרים של סרטן לבלב בין השנים 2016 ו-2021, כולל 46 מקרים (7.7%) שסווגו עם סרטן לבלב לאחר בדיקת הדמיה – מקרים שלא זוהו בבדיקות הדמיה 3-18 חודשים לפני האבחנה. עוד בחנו החוקרים 46 סריקות CT ו-4 בדיקות MRI שהושלמו בחולים עם אבחנה שהושלמה לאחר בדיקת הדמיה קודמת.

 מהנתונים עולה כי 36% מהמקרים של אבחנת סרטן לבלב לאחר בדיקת הדמיה היו ברי מניעה. ב-10% מהחולים סימנים בבדיקות הדמיה הקשורים עם סרטן לבלב, דוגמת הרחבת צינוריות מרה או לבלב, לא זוהו ולכן לא הושלם בירור נוסף בכיוון זה. ב-26% מהסריקות, הסימנים של נגע לא זוהו ע”י הרדיולוג.

 לממצאים יש חשיבות רבה מאחר ומעידים כי קיים חלון הזדמנויות קצר לניתוח סרטן לבלב במטרת ריפוי ופספוס האבחנה בבדיקות הדמיה עשוי להוביל לתוצאות קליניות גרועות יותר בחולים שכבר מתמודדים עם מחלה ממארת מאתגרת לה תוצאות גרועות לרוב.

 למעשה, סרטן לבלב מלווה בשיעורי ההישרדות הנמוכים ביותר מבין כלל המחלות המאירות באירופה ותוחלת החיים הצפויה מהאבחנה עומדת על 4.6 חודשים בלבד, עם שיעורי הישרדות לאחר 5 שנים הנמוכים מ-10%.

 החוקרים מקווים כי ממצאי המחקר יסייעו בהגברת מודעות לנושא סרטן לבלב לאחר בדיקות הדמיה וסיבות נפוצות בגינן פוספסו סימנים לסרטן לבלב בבדיקות הדמיה קודמות. אלו עשויים לסייע בתכנון מוסדר של מחקרים עתידיים להערכת הנושא ולהנחות צעדים לשיפור איכות כך שניתן יהיה להגדיל את הסיכוי לאבחנה מוקדמת של סרטן לבלב, לשפר את הישרדות החולים ובסופו של דבר, להציל את חיי החולים.

 

מתוך כנס ה-UEG

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה