Pancreatic Cancer

האם תסמונת שחלות פוליציסטיות מעלה את הסיכון לסרטן לבלב? (JAMA Oncology)

בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות ייתכן סיכון מוגבר להתפתחות סרטן לבלב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Oncology. מהנתונים עולה כי אבחנה של תסמונת שחלות פוליציסטיות לוותה בסיכון גבוה פי 1.9 לסרטן לבלב לאחר תקנון לגיל, מוצא אתני, רמת אסטרוגן וסוכרת.

במסגרת המחקר התבססו החוקרים על נתונים ממאגר Memorial Sloan Kettering Cancer Center Pancreatic Tumor Registry. הם זיהו נשים אשר דיווחו על סרטן לבלב שגם דיווחו על אבחנה של תסמונת שחלות פוליציסטיות.

החוקרים השוו את הנתונים של 446 נשים עם עדות פתולוגית או ציטולוגית לאדנוקרצינומה של הלבלב אל מול 209 נשים ללא היסטוריה של ממאירות. הגיל הממוצע בעת אבחנת ממאירות או גיוס למחקר עמד על 63.8 שנים באלו עם סרטן לבלב ועל 57.7 שנים בקבוצת הביקורת.

מהנתונים עולה כי אבחנה של תסמונת שחלות פוליציסטיות לוותה בסיכון גבוה כמעט כפליים להתפתחות סרטן לבלב (יחס סיכויים של 1.88, רווח בר-סמך 95% של 1.02-3.46).

לאחר תקנון לאבחנה של סוכרת מסוג 2, יחס הסיכויים ירד מעט ל-1.78 (רווח בר-סמך 95% של 0.95-3.34). החוקרים הופתעו לגלות כי גם לאחר תקנון למדד מסת גוף וסוכרת מסוג 2 עדיין נותר קשר משמעותי בין תסמונת שחלות פוליציסטיות ובין הסיכון לסרטן לבלב. במקור הם סברו כי סוכרת מסוג 2 עומדת בבסיס הקשר הנ”ל, לאור העובדה כי למעלה ממחצית מהנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות מפתחות סוכרת מסוג 2 לפני גיל 40 והקשר בין סוכרת מסוג 2 ובין סיכון מוגבר לסרטן לבלב.

למרות שהקשר היה מעט חלש יותר ולא נותר עוד מובהק סטטיסטית לאחר תקנון לסוכרת מסוג 2, היקף הקשר ברובו נותר ללא שינוי.

החוקרים מסבירים כי תסמונת שחלות פוליציסטיות בפני עצמה ככל הנראה אינה גורמת לסרטן לבלב, אך הבעיות המטבוליות ודלקת כרונית עשויים לתרום הן להתפתחות תסמונת שחלות פוליציסטיות והן לסיכון לסרטן לבלב.

ממצאי המחקר הנוכחי, בשילוב עם תוצאות מחקר משבדיה משנת 2019 שהדגימו נתונים דומים, מספקים עדויות משכנעות לפיהן תסמונת שחלות פוליציסטיות הינו גורם סיכון אפשרי לסרטן לבלב.

 

JAMA Oncology, Oct 6, 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה