Parkinson

תפקידDaTSCAN ואבחנה קלינית של מחלת פרקינסון/ דר’ רויטל גנדלמן-מרטון

רקע

מאחר שהיכולת הקלינית לאבחן את מחלת פרקינסון, בעיקר בשלבים הראשונים של המחלה, אינה מושלמת, מספר גדל של מרכזים רפואיים באירופה עושה שימוש קליני ב- Dopamine transporter (DAT) SPECT . אולם, אבחנה של מחלת פרקינסון בהתבסס על ממצאי ה- DAT SPECT לא עברה עד כה תיקוף נוירופתולוגי הולם.

מטרת העבודה היתה להעריך את תפקיד ה- DaTSCAN באבחנה של מחלת פרקינסון.

שיטות

בהסתמך של ערכי הרגישות והייחודיות שהושגו בשני המחקרים שהובילו לאישור FDA לשימוש ב- DaTSCAN לאבחון מחלת פרקינסון, בוצעו חישובים על מנת להעריך את הדיוק של האבחנה הקלינית תוך שימוש בממצאי ה- DaTSCAN כתקן.

תוצאות

במחלת פרקינסון מוקדמת, אבחנה קלינית אפשרית או סבירה של המחלה היא בעלת רגישות של 98% וייחודיות של 67%. הייחודיות עלתה ל- 94% לאחר שהאבחנה הקלינית הפכה מבוססת. הדיוק הכללי של האבחנה הקלינית הוא 84% במחלת פרקינסון מוקדמת ו- 98% בשלבים מאחרים יותר. הדיוק של האבחנה הקלינית זהה מתמטית לדיוק האבחוני של ה- DaTSCAN.

מסקנות

בהעדר תיקוף נוירופתולוגי, הדיוק הכללי של האבחנה הקלינית של מחלת פרקינסון גבוה מאוד וזהה מתמטית לדיוק של ה DaTSCAN, ולכן מעורר שאלה לגביי השימוש בשיטה זו ככלי אבחוני מבחינה מעשית.   


Fuente-Fernandez R. Role of DaTSCAN and clinical diagnosis in Parkinson disease. Neurology 2012;78:696-701.


הצעות לקריאה נוספת:

Marshall VL, Reininger CB, Marquardt M, et al Parkinson’s disease is overdiagnosed clinically at baseline in diagnostically uncertain cases: a 3-year European multicenter study with repeat [123I]-FP-CIT SPECT. Mov Disord 2009;24:500-508.

Hughes AJ, Daniel SE, Kilford L, et al. Accuracy of clinical diagnosis of idiopathic Parkinson’s disease: a clinico-pathological study of 100 cases. J Neurol Neurosurg Psychiatry 1992;55:181-184.

Tolosa E, Borght TV, Moreno E; DaTSCAN Clinically Uncertain Parkinsonian Syndromes Study Group. Accuracy of DaTSCAN(123I-Ioflupane) SPECT in diagnosis of patients with clinically uncertain parkinsonism: 2-year follow-up of an open-label study. Mov Disord 2007;22:2346-2351.

Hughes AJ, Daniel SE, Ben-Shlomo Y, et al. The accuracy of diagnosis of parkinsonian syndromes in a specialist movement disorder service. Brain 2002;125:861-870.

Eerola J, Tienari PJ, Kaakkola S, et al. How useful is [123I] beta-CIT SPECT in clinical practice? J Neurol Neurosurg Psychiatry 2005;76:1211-1216.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה