Parkinson

ירידה מוקדמת במשקל הגוף מלווה בהידרדרות קוגניטיבית מהירה יותר בחולים עם מחלת פרקינסון (Neurology)

ירידה מוקדמת במשקל הגוף לאחר אבחנה של מחלת פרקינסון עשויה לנבא הידרדרות מהירה יותר של התפקוד הקוגניטיבי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Neurology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הן עליה במשקל והן ירידה במשקל נקשרו בעבר עם התפתחות דמנציה בקשישים. עם זאת, אין עדויות רבות הקושרות בין שינוי מוקדם במשקל הגוף ובין הידרדרות קוגניטיבית בחולים עם מחלת פרקינסון.

להערכת הנושא, החוקרים ערכו מחקר שכלל 358 מבוגרים (66% גברים; גיל ממוצע של 61 שנים) שאובחנו עם מחלת פרקינסון כשנתיים מוקדם יותר. במהלך השנה הראשונה לאחר האבחנה, 98 משתתפים ירדו למעלה מ-3% ממשקל הגוף, 201 שמרו על משקל גופם (שינוי של עד 3%) וב-59 חולים תועדה עליה של למעלה מ-3% ממשקל הגוף.

בהשוואה לאלו ששמרו על משקל גופם, בקרב אלו שירדו במשקל תועדה הידרדרות מהירה יותר משמעותית בתפקוד הקוגניטיבי לפי מדדי MoCA (או Montreal Cognitive Assessment) (p=0.001).

באשר לתחומים קוגניטיביים ספציפיים, בהשוואה לחולים ששמרו על משקל גופם, באלו שירדו במשקל תועדה ירידה חדה יותר במדדי שטף סמנטי (p=0.01), שטף פונמי (p=0.005) ובהיקף קטן יותר, במדדי Letter-Number Sequencing Scores (p=0.07).

מנגד, בחולים עם מחלת פרקינסון בהם חלה עליה במשקל תועדה הידרדרות איטית יותר במדדי Symbol-Digit Modalities Test. עם זאת, לא תועד קשר עם שינויים לאורך זמן במדדי MoCA.

החוקרים מציינים כי לא תועדו השפעות משמעותיות של שינוי במשקל הגוף על התקדמות תסמינים לא-מוטוריים אחרים.

ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות האפשרת של ניהול משקל הגוף בחולים עם מחלת פרקינסון בשלב מוקדם.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע אם נקיטת צעדים למניעת ירידה במשקל בחולים עם מחלת פרקינסון עשויה להאט את ההידרדרות הקוגניטיבית.

 

Neurology, Nov 2022

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה