Pediatric Nutrition

דיאטה ים תיכונית עשויה להפחית את הסיכון לדיכאון לאחר-לידה (Nutrients)

בקרב אימהות ביוון אשר הקפידו מאוד על דיאטה ים-תיכונית תועד סיכון מופחת משמעותית להתפתחות דיכאון לאחר-לידה, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Nutrients.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דיכאון לאחר-לידה מהווה מצב רפואי דחוף, העשוי להשפיע לרעה על בריאות הצאצא והאם. שכיחות דיכאון לאחר לידה נעה בין 14% ועד 25%, כאשר בזמן מגפת הקורונה תועדה עליה בשכיחות זו עד ל-34%.

מחקרים קודמים הראו כי לתזונה תפקיד חשוב בטיפול בדיכאון לאחר-לידה. לדוגמא, סקירה שיטתית מצאה כי דיאטה ים-תיכונית עשויה להפחית את הסיכון לדיכאון ולשפר את התסמינים בקשישים. הדיאטה הים תיכונית הוכחה גם כהתערבות העשויה להפחית את הסיכון לקדם-רעלת היריון ולהגן מפני מחלות לב וכלי דם ותמותה.

החוקרים השלימו סקר חתך ארצי להערכת גורמים אפשריים הקושרים בין דיכאון לאחר-לידה ובין ההיענות האימהית לדיאטה ים תיכונית, מדדים אנתרופומטריים ומאפיינים סוציו-דמוגרפיים, הרגלי הנקה והתוצאים בצאצא.

מדגם המחקר כלל 3,941 נשים במשכב לידה, כאשר מדד Edinburgh Postnatal Depression Scale שימש להערכת דיכאון לאחר-לידה ומדד MedDietScore שימש להערכת ההיענות לדיאטה ים-תיכונית.

מהנתונים עולה כי היענות גבוהה יותר לדיאטה ים-תיכונית לוותה בסיכון נמוך יותר לדיכאון לאחר-לידה, אך דרושים מחקרים נוספים בכדי להגיע למסקנות חד משמעיות.  בדומה למחקרים קודמים, היענות גבוהה יותר לדיאטה ים-תיכונית נקשרה עם סיכון נמוך כפליים לדיכאון לאחר-לידה, הוכחה לכך שדפוסי התזונה עשויים להשפיע בצורה משמעותית על התפתחות דיכאון לאחר-לידה או אף להקל על תסמיני הפרעת מצב הרוח.

לצד רמות נמוכות יותר של היענות לדיאטה ים תיכונית, דיכאון לאחר-לידה נקשר גם עם רמת השכלה נמוכה יותר, היארעות גבוהה יותר של ניתוח קיסרי, העדר הנקה, שכיחות גבוהה יותר של ולדות וכן עודף-משקל או השמנת-יתר לאחר לידה .

מניתוח רב-משתני נוסף עלה כי לאחר תקנון לערפלנים שנים, זוהה קשר בין דיכאון לאחר לידה ובין ההיענות האימהית לדיאטה ים תיכונית, רמת השכלה, הרגלי הנקה, מדד מסת גוף לאחר-לידה ושיטת לידה.

החוקרים כותבים כי זהו מחקר אחד מבין מעטים להערכת הקשר בין היענות לדיאטה ים-תיכונית במהלך תקופת משכב לידה ובין מכלול מאפיינים סוציו-דמוגרפיים ואנתרופומטריים, תוצאים בצאצא ודפוסי הנקה. הם קוראים להשלים מחקרים פרוספקטיביים בנושא.

Nutrients, Sep 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה