pharmacology

בדיקת CT ברזולוציה גבוהה לניטור התגובה לטיפול בחולים עם מחלת ריאות על-רקע סקלרודרמה (מתוך Chest )

ממחקר חדש שפורסם במהדורת נובמבר של Chest עולה כי סריקה סדרתית של בית החזה באמצעות בדיקת CT ברזולוציה גבוהה מסייעת בניטור התגובה לטיפול בחולים עם מחלת ריאות על-רקע סקלרודרמה.

המאמר מתמקד ב-98 חולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע סקלרודרמה, שהשלימו שנה אחת של טיפול ב-Cyclophosphamide (אנדוקסן) או פלסבו במסגרת מחקר Scleroderma Lung Study. טיפול ב-Cyclophosphamide הביא לשיפור משמעותי בתפקוד ובתסמינים הריאתיים.

החוקרים העריכו את האבנורמליות בפרנכימה עם הזמן באמצעות בדיקות HRCT (High Resolution CT).

מבין 49 החולים שטופלו ב-Cyclophosphamide, ב-14 מדדי הפיברוזיס היו גרועים יותר לאחר 12 חודשים וב-35 המדדים לא היו גרועים יותר. מנגד, בקרב 49 חולים בקבוצת הפלסבו, ב-26 מדדי הפיברוזיס לאחר 12 חודשים היו גרועים יותר, וב-23 חולים המדדים לא היו גרועים יותר.

לטיפול לא הייתה השפעה על עכירות GGO (Ground Glass Opacity) או מראה חלת דבש בבדיקת HRCT. יתרה מזאת, לא תועדה השפעה משמעותית להיקף GGO בתחילת המחקר על תוצאות הפיברוזיס.

החוקרים זיהו קורלציה  בין מדדי פיברוזיס בבדיקת HRCT ובין התפקוד הריאתי ועובי שכבת העור, ושינויים בקוצר הנשימה במשך הזמן עמדו בקורלציה מתונה עם שינויים בפיברוזיס.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מספקים בסיס רציונאלי לעריכת סריקות HRCT במסגרת המעקב אחר חולים עם מחלת ריאות על-רקע סקלרודרמה, המטופלים ב-Cyclophosphamide או תרופה פעילה אחרת , במטרה להעריך את התגובה של החולה לטיפול ולקבוע אם דרוש טיפול נוסף בחולים עם עדות ב-HRCT להתקדמות פיברוזיס למרות הטיפול הנוכחי.

להערכתם, HRCT משמשת כלי אובייקטיבי להערכת השינויים בתהליך הדלקתי ובפיברוזיס בריאות של חולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית.

Chest2009;136:1333-1340

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה