pharmacology

תרופות פסיכוטרופיות והסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בנשים עם חשד למחלת עורקים כליליים (Heart )

ממחקר חדש שפורסם במהדורת דצמבר של העיתון Heart עולה כי בנשים עם חשד למחלת עורקים כליליים, טיפול בתרופות פסיכוטרופיות מעלה את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים ותמותה. זהו ממצא אחד מבין רבים שעלו ממחקר WISE (Women’s Ischemia Syndrome Evaluation).

החוקרים מסבירים כי נטילת תרופות אלו עשויה להוות סמן לדיכאון שיירי, שבנשים אלו עשוי להיות אחראי לסיכון מוגבר לאירועים על-רקע מחלת עורקים כליליים. ייתכן כי לא רק שנטילת נוגדי-דיכאון ונוגדי-חרדה אינה מועילה לנשים אלו, אלא שטיפול זה עשוי אף להזיק להן.

מחקר WISE כלל 519 נשים שתוכננו לעבור צנתור כלילי. הנשים סווגו לארבע קבוצות על-בסיס דיווחן בנוגע לנטילת נוגדי-דיכאון או נוגדי-חרדה ב-6 שבועות שלפני התחלת המחקר. הקבוצות כללו נשים שלא נטלו תרופות (n=353), נטלו נוגדי-חרדה בלבד (n=68), נוגדי-דיכאון בלבד (n=59), או שנטלו נוגדי-דיכאון ונוגדי-חרדה (n=39).

החוקרים עקבו באופן פרוספקטיבי אחר הנשים, להערכת היארעות אירועים קרדיווסקולאריים (אשפוז עקב אוטם לבבי לא-פטאלי, שבץ ואי-ספיקת לב) ותמותה מכלל הסיבות.

במהלך חציון של 5.9 שנים, ב-81 נשים (15.6%) תועדו אירועים קרדיווסקולאריים חדשים ו-46 (8.8%) מתו. מניתוח רב-משתנים עולה כי בקבוצת הטיפול המשולב תועדה עליה מובהקת בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים (HR = 3.98,  p=0.001) ולתמותה מכלל הסיבות (HR = 4.70,  p=0.003), בהשוואה לנשים שלא נטלו נוגדי-דיכאון או נוגדי-חרדה.

עקומות הישרדות לפי קפלן-מאייר (Kaplan-Meier) הדגימו הבדלים מובהקים בתמותה בין כל ארבע הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מאחר ולא ניתן לקבוע קשר סיבתי במחקר בו המשתתפים לא חולקו באקראי לטיפולים השונים, לא ידוע אילו גורמים מביאים לכך שהנשים מטופלות בתרופות אלו.

Heart 2009;95:1901-1906

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה