Pregnancy

מגנזיום סולפט נותן הגנה חלקית כנגד CP בפגים

מחקר חדש מגלה שמתן מגנזיום סולפט לאם מיד לפני לידה מוקדמת, עד שבוע 30 להריונה, מקטין את הסיכון של הילוד לסבול מ- cerebral palsy (CP) ב- 17% בהשוואה לבקרה, אם כי ההבדל לא היה מובהק סטטיסטית.

בעבר טענו חוקרים שיתכן שיש למגנזיום סולפט השפעה נוירופרוטקטיבית, אך לא התקבלו תוצאות שמוכיחות השערה זו. יתר על כן טענו חוקרים אחרים שלא רק שאין לתרופה זו השפעה חיובית, אלא היא אף מזיקה לעובר.

המחקר הנוכחי שנערך באוסטרליה וניו-זילנד כלל 1062 נשים בהריון עד שבוע 30 ואשר היו אמורות ללדת תוך 24 שעות.

 החוקרים עקבו אחר הילודים במשך שנתיים.

הנשים חולקו לשתי קבוצות, אחת קיבלה 8 מ”ל של מגנזיום סולפט 0.5 גר’/מ”ל במנת העמסה במשך 20 דקות ואח”כ 2 מ”ל לשעה למשך 24 שעות או עד הלידה (מה שהגיע קודם) ואילו הקבוצה השניה קיבלה תמיסת סליין איזוטונית (פלצבו).

שיעור תמותת הילדים בקבוצת המגנזיום היה 13.8% לעומת 17.1% בקבוצת הפלצבו (RR-0.83;95% CI 0.64-1.09). שכיחות ה-CP היתה 6.8% בקבוצת המגנזיום לעומת 8.2% בפלצבו אך גם כאן התוצאות ללא מובהקות סטטיסטית.

גם שילוב שני הגורמים הניב הבדל לא מובהק סטטיסטית (19.8% לעומת 24%).

לעומת זאת נמצא שבקבוצת המגנזיום היתה ירידה בשכיחות הפגיעות במוטוריקה גסה  בהשוואה לקבוצת הביקורת (3.4% vs. 6.6%; RR, 0.51; 95% CI, 0.29 – 0.91).

החוקרים סיכמו ואמרו שלמתן מגנזיום סולפט לאם מיד לפני לידה מוקדמת מאד יש כנראה השפעות חיוביות על הילוד וללא תופעות לוואי משמעותיות. אם זאת הם ציינו שהתוצאות לא היו חד משמעיות ולכן הם אינם יכולים להמליץ על שימוש נרחב בתרופה.

במאמר המערכת שסקר את הנושא נטען שהממצאים מעודדים ומתאימים למחקרים קודמים שאף הם תארו פעולה נוירופרוטקטיבית של המגנזיום סולפט.

 אם זאת נאמר במאמר שלפחות כרגע לא ניתן להמליץ על מתן מגנזיום סולפט לנשים לפני לידה מוקדמת וזאת עד שתיבדק התועלת אל מול הסיכונים שבטיפול.

 

כרגע מתבצעים מחקרים בנושא ובינהם ה- National Institutes of Health’s Beneficial Effects of Antenatal Magnesium Sulfate (BEAM) Trial.

JAMA. 2003;290:2669-2676, 2730-2731

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה