Psoriasis

טיפול ב-Apremilast עשוי לשפר פרופיל קרדיו-מטבולי בחולי פסוריאזיס (JAMA Dermatol)

בחולים עם פסוריאזיס המטופלים ב- Apremilast(אוטזלה) תועדה ירידה של 5-6% בשומן תת-עורי ושומן ויסראלי, עדות לכך שלתרופה השפעה חיובית על הפרופיל הקרדיו-מטבולי של החולים, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Dermatology.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הקשר בין טיפול ב- Apremilast ובין דלקת אבי עורקים, סמני השמנה ודלקת וכן מטבוליזם סוכר ושומנים, בחולים עם פסוריאזיס בדרגה בינונית-עד-חמורה.

המחקר כלל 70 חולים בגיל ממוצע של 47.5 שנים, כאשר 60 חולים השלימו 16 שבועות מחקר ו-39 השלימו 52 שבועות מחקר. במהלך המחקר בוצעה טיטרציה הדרגתית של מינון הטיפול ב- Apremilast, כאשר בסופו של דבר ניתן טיפול במינון 30 מ”ג, פעמיים ביום.

התוצא העיקרי היה השינוי בתהליכי דלקת סביב אבי העורקים, אך החוקרים בחנו גם את השינויים בהרכב הגוף ומספר סמנים קרדיו-מטבוליים חשובים. החולים עברו הערכה לאחר 4, 8, 12, 16, 28, 40 ו-52 שבועות.

מהנתונים עולה כי לא חל שינוי בדלקת כלי דם של אבי העורקים מתחילת המחקר ועד לאחר 16 שבועות או עד לאחר 52 שבועות, אך תועדה ירידה של 5-6% בשומן תת-עורי ושומן ויסראלי לאחר 16 שבועות, אשר נותרה לאורך 52 שבועות.

לאחר 16 שבועות, בהשוואה לתחילת המחקר, תועדה ירידה אפשרית ברמות Interleukin-1b (0.5- פיקוגרם/מ”ל), Fetuin A (50.7- מיקרוגרם/מ”ל), Valine (0.17- מ”ג/ד”ל), Leucine (0.12- מ”ג/ד”ל) ו-Isoleucine (0.08- מ”ג/ד”ל). לאחר 52 שבועות, בהשוואה לתחילת המחקר, תועדה ירידה ברמות Ferritin (22.6- ננוגרם/מ”ל), Beta-hydroxybutyrate (48.5- מיקרומול/ליטר), Acetone (0.189- מ”ג/ד”ל) וגופי קטון (79.3- מיקרומול/ליטר) ועליה אפשרית ברמות Apolipoprotein A-1 (5.8 מ”ג/ד”ל); עם זאת, תועדה עוד ירידה ביכולת שטף כולסטרול (0.16-), העשויה להשפיע לרעה על ההשפעה המגנה של HDL.

ממצאים אלו מעידים כי מעבר לטיפול במחלה העורית, הטיפול התרופתי עשוי להשפיע לטובה על הבריאות הקרדיו-מטבולית של חולי פסוריאזיס.

ממצאי המחקר בשילוב עם הערכת לחץ דם, מדד מסת גוף, רמות שומנים וסוכר בדם, עשויים לסייע בהבנה כי פסוריאזיס מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

 

JAMA Dermatol, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה