Pulm. Hypertension

האם סטטינים עשויים לצמצם את הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בחולי סרטן? (מתוך American Journal of Medicine)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ינואר 2010 של ה- American Journal of Medicine, עולה כי נמצא קשר בין טיפול בתרופות מקבוצת הסטטינים בחולים עם גידולים ממאירים, ובין סיכון נמוך באופן מובהק לתרומבואמבוליזם ורידי.

החוקרים כותבים כי חולים עם ממאירות סובלים מסיכון מוגבר לתרומבואמבוליזם ורידי. בעבודות קודמות נמצא כי סטטינים עשויים לצמצם את הסיכון לתרומבואמבוליזם ורידי בקבוצות חולים מסוימות, ולכן בדקו החוקרים את השפעת הטיפול בסטטינים על סיכון זה בחולים עם גידולים סולידיים.

זהו מחקר רטרוספקטיבי, שכלל 740 משתתפים הסובלים מגידולים ממאירים של השד, מעי גס, ריאה, ערמונית ועוד, אשר אושפזו בבית החולים בשנים 2004-2007.

מתוצאות המחקר עולה כי 26% מהמשתתפים נטלו תרופות מקבוצת הסטטינים כחודשיים לפחות לפני אשפוזם, וכי שיעור התרומבואמבוליזם הכולל היה 18%. לדברי החוקרים, לאחר מעקב ממוצע בן 10.2 חודשים נצפה שיעור תרומבואמבוליזם של 8% בקרב חולים שנטלו סטטינים, לעומת 21% בחולים שלא נטלו את התרופה (OR 0.33). הם מציינים כי הקשר נותר מובהק גם לאחר תקנון למשתנים שונים, כולל מחלה גרורתית, עישון, ונטילת אספירין.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי נמצא קשר בין נטילת סטטינים ובין סיכון נמוך יותר לתרומבואמבוליזם ורידי.

במאמר מערכת שפורסם בתגובה נכתב כי לא נהוג לתת לחולי סרטן טיפול מניעתי כנגד תרומבואמבוליזם ורידי, בשל הסיכון לדימומים. הכותב מציין כי טיפול בסטטינים כרוך בשיעור סיבוכים נמוך יחסית, ולכן תרופות אלו עשויות לשמש כחלופה בטוחה יותר בחולים אלו.

Am J Med 2010;123:60-65.

Am J Med 2010;123:3.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה