Pulm. Hypertension

חשיבות בדיקות סקר ליתר לחץ דם עורקי ריאתי בחולים עם סקלרודרמה (מתוך כנס ה- Congress of Clinical Rheumatology West)

לאור השכיחות המוגברת של יתר לחץ דם עורקי ריאתי וקצב ההתקדמות של המחלה בחולים עם מחלות רקמת חיבור, יש מקום לבדיקות סקר שגרתיות לזיהוי יתר לחץ עורקי ריאתי בחולים אלו, כך טוענים מומחים במסגרת כנס ה-Congress of Clinical Rheumatology West.

המומחים מסבירים כי בדיקת סקר ליתר לחץ דם עורקי ריאתי מומלצת לחולים עם סקלרודרמה לאור השכיחות של המחלה באוכלוסיית החולים עם המחלה הריאומטית.

סקלרודרמה הינה אחת המחלות הנפוצות ביותר בה פוגשים רופאי ריאות, כאשר לופוס, מחלת רקמת חיבור מעורבת ודלקת מפרקים שגרונית הן מחלות נפוצות בגינם פונים חולים עם מחלות ריאומטיות לרופאי ריאות. מחקרים קודמים הדגימו את השכיחות המוגברת של יתר לחץ דם ריאתי באוכלוסיית חולים עם סקלרודרמה, הן מוגבלת והן דיפוזית.

בטיפול בחולים עם מחלת רקמות חיבור, על ריאומטולוגים לשמור על דרגת חשד גבוהה ליתר לחץ דם עורקי ריאתי, כאשר זיהוי מוקדם עשוי לשפר דרמטית את התוצאות בחולים. התועלת האפשרית של בדיקות סקר של חולים עם סקלרודרמה נובעת בעיקר מכך שטיפול מוקדם משפר את הפרוגנוזה של החולים.

מחקרים מוקדמים בנושא יתר לחץ דם ריאתי ויתר לחץ דם עורקי ריאתי בחולים מצאו כי בחולים בזרוע פלסבו תועדו הבדלים משמעותיים כבר תוך שלושה חודשים. יתרה מזאת, בקרב חולים שחצו לזרוע הפלסבו לעולם לא תועדו תוצאות טובות כמו בקרב אלו שקיבלו טיפול פעיל מתחילת המחקר.

סוגיה זו הוכחה ושוב בשוב במחקרים קליניים ומסיבה זו אין מחקרים קליניים מבוקרי-פלסבו להערכת יתר לחץ דם ריאתי.

המומחים ממליצים להשלים בדיקות סקר של חולי סקלרודרמה ליתר לחץ דם עורקי ריאתי ולשקול בדיקות בכיוון זה בחולים ללא סקלרודרמה המתלוננים על קוצר נשימה.

 

מתוך כנס ה- Congress of Clinical Rheumatology West

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה