Pulm. Hypertension

גורמי סיכון למחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע דלקת מפרקים שגרונית (Multidiscip Respir Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Multidisciplinary Respiratory Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי גורמי סיכון למחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis-Interstitial Lung Disease, או RA-ILD) כוללים עישון, פעילות מחלה גבוהה יותר ועדות לנוגדני ACPA (או anti-citrullinated peptide antibody).

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את המאפיינים הקליניים וההדמיתיים של RA-ILD, בהשוואה לחולים עם דלקת מפרקים שגרונית וללא מחלת ריאות אינטרסטיציאלית ולזהות גורמים הקשורים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל חולים עם דלקת מפרקים שגרונית בגילאי 18 שנים ומעלה בין יוני 2015 ועד מרץ 2022. קבוצת הביקורת של חולים עם דלקת מפרקים שגרונית וללא מחלת ריאות אינטרסטיציאלית הותאמה לקבוצת המקרים לפי גיל, מין ומשך מחלת המפרקים וניתוח סטטיסטי שימש להערכת הגורמים המנבאים התפתחות מחלת ריאות.

מדגם המחקר כלל 104 חולים, מהם 52 חולים עם RA-ILD ו-52 ביקורות (גיל ממוצע של 66.3 שנים באלו עם מחלת הריאות לעומת 65.5 שנים בביקורות, p=0.72).

בהשוואה לביקורות, בקרב חולים עם מחלת ריאות אינטרסטיציאלית על-רקע דלקת מפרקים שגרונית תועדה שכיחות גבהה יותר משמעותית של מטופלים מעשנים (p=0.01) וחולים שלא היו פעילים גופנית (p=0.01).

באשר למאפייני דלקת מפרקים שגרונית, בחולים עם RA-ILD תועדו שיעורים גבוהים יותר של נוגדני ACPA (p=0.01), מחלה ארוזיבית (p<0.001) ומדד פעילות מחלה גבוה יותר (p<0.001). מרווח הזמן הממוצע עד לאבחנה של מחלת ריאות אינטרסטיציאלית עמד על 5.85 שנים.

החוקרים זיהו מספר דפוסי מחלה בבדיקת CT חזה ברזולוציה גבוהה: 28.8% מהחולים אובחנו עם דפוס NSIP (או Nonspecific Interstitial Pneumonia), 17.3% אובחנו עם UIP (או Usual Interstitial Pneumonia), 25% אובחנו עם דפוס OP (Organizing Pneumonia), ב-13.5% תועד דפוס AIP (או Acute Interstitial Pneumonia) וב-3.8% תועדה ברונכיוליטיס נשימתית.

מניתוח רב-משתני עלה כי עישון, מדד DAS28 (או Disease Activity Score 28) גבוה ועדות לנוגדני ACPD הינם גורמים המנבאים מחלת ריאות אינטרסטיציאלית.

החוקרים קוראים להשקיע מאמצים רבים יותר הממוקדים בגורמי סיכון הפיכים למחלת ריאות אינטרסטיציאלית משנית לדלקת מפרקים שגרונית, כולל הדרכת חולים להפסקת עישון והגברת טיפול תרופתי להשגת הפוגה בדלקת המפרקים.

 

Multidiscip Respir Med. 2022 Nov 18

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה