Pulmonary IPF & Other

משאפים משולבים של אגוניסטים לבטא וסטרואידים עשויים לשפר שליטה באסתמה (BMJ Evidence-Based Medicine)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

פרשנות עדכנית של דוחות סקירה שיטתית שפורסמה ב- BMJ Evidence-Based Medicine הראתה כי משאף משולב יחיד, בשימוש לפי הצורך, מגן על מבוגרים עם אסתמה קלה מפני החמרה במחלה ומפני אשפוזים בבית חולים. עם זאת, תרופות ארוכות טווח ושימוש על ידי ילדים מתחת לגיל 12 עדיין צריכים להיבדק, והסוכנויות הרגולטוריות במדינות רבות עדיין לא אישרו מתן תרופתי משולב במשאף יחיד.

המחברים ערכו סקירה שיטתית של שילוב בטא-אגוניסטים במינון קבוע ומשאפי סטרואידים עבור מבוגרים וילדים עם אסטמה קלה. הם חיפשו ב-Cochrane ובמאגרי מידע רפואיים סטנדרטיים אחרים ניסויים מבוקרים אקראיים וניסויים מוצלבים עד ה-19 במרץ 2021. החוקרים כללו מחקרים שנמשכו לפחות 12 שבועות ואשר כללו משאף FABA/ICS יחיד במינון קבוע בשימוש על פי צורך בהשוואה ללא טיפול, פלצבו, אגוניסט בטא קצר טווח (SABA) על פי צורך, ICS רגיל עם SABA ע”פ צורך, שילוב רגיל במינון קבוע של ICSאגוניסט ביתא ארוך טווח (LABA), או שילוב ICS/FABA במינון קבוע עם ICS/FABA ע”פ הצורך.

חמשת הניסויים שנכללו במטה-אנליזה תוכננו היטב ובוצעו באיכות טובה. כל המחקרים השתמשו במשאף משולב עם בודסוניד 200 מיקרוגרם ופורמוטרול 6 מיקרוגרם באבקה יבשה. מרחיבי סימפונות מהירי פעולה כללו פורמוטרול וטרבוטלין. ל-9657 המשתתפים היה גיל ממוצע של 36-43 שנים, ו-2%-11% היו מעשנים. בהשוואה ל-FABA הנדרש בלבד, FABA/ICS לפי הצורך הפחית את הצורך בנטילת סטרואידים סיסטמיים כדי למנוע החמרה לאורך תקופה של שנה ( OR 0.45, 95% CI, 0.34-0.60). FABA/ICS ע”פ צורך עשוי להוריד את הסבירות לאשפוז הקשור לאסטמה או לטיפול דחוף (OR 0.35; 95% CI, 0.20 – 0.60). יחד עם זאת, מספר האנשים עם החמרות אסטמה הזקוקים לסטרואידים מערכתיים עם FABA/ICS ע”פ צורך עשוי להיות דומה למספר הזקוקים ל-ICS רגיל (OR, 0.79; 95% CI, 0.59-1.07). חשוב לציין כי החוקרים לא זיהו הבדלים באיכות החיים או בתמותה הקשורים לאסטמה.

“תוצאות אלו לא צריכות להפתיע את הרופאים המטפלים באסתמה, כי משאפים משולבים מבטיחים הקפדה על טיפול סטרואידלי ומאפשרים לאנשים עם התסמינים הגרועים ביותר להתאים את הטיפול שלהם לצרכיהם”, אמר המחבר.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

אחיות ואחים יקרים,

לרגל יום האחיות והאחים המצוין היום, 16 באפריל 2024, אנו מצדיעים לכם ומוקירים את פועלכם.

אתם, הגיבורים שנלחמים על חייהם של חיילים ושל אזרחים, ולא משנה באילו תנאים, וזאת באומץ, בגבורה וללא פשרות, ראויים לכל הערכה.
תודה רבה בשם חברת e-Med ובשם המדינה כולה.