Renal Failure

האם טיפול תוך-ורידי בברזל משפר יכולת גופנית בחולים עם מחלת כליות כרונית?  (KI Reports)

אנמיה

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Kidney International Reports מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול תוך-ורידי בברזל לא הביא לשיפור ביכולת גופנית במטופלים ללא אנמיה עם חסר ברזל ואבחנה של מחלת כליות כרונית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם גישת טיפול תוך-ורידי בברזל בחולים עם מחלת כליות כרונית בשלב 3 או 4  עם עדות לחסר ברזל, אך ללא אנמיה, הובילה לשיפור היכולת הגופנית, תפקוד גופני ועייפות ולבחון את ההשפעות של שילוב אימון גופני עם טיפול בברזל.

מחקר Iron and Muscle Trial הינו מחקר פרוספקטיבי, רב-מרכזי, כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, שכלל 75 חולים. חולים שלא קיבלו פלסבו קיבלו עירוי יחיד של ברזל תוך-ורידי במינון 1,000 מ”ג והיו במעקב אחר שינויים ביכולת הגופנית.

המטרה העיקרית של החוקרים הייתה לבחון את ההשפעה של טיפול תוך-ורידי בברזל לעומת פלסבו, תוך הערכת המרחק שהשלימו החולים במהלך מבחן הליכה בן שש דקות ארבעה שבועות לאחר עירוי ברזל. עוד הם בחנו את תוצאות מבחן הליכה בשש דקות לאחר 12 שבועות, רוויון טרנספרין, ריכוז פריטין בדם, המוגלובין, תפקוד כלייתי, כוח שרירים, יכולת תפקודית, איכות חיים ואירועים חריגים בתחילת המחקר ולאחר 4 ו-12 שבועות.

מהנתונים עולה כי לא היה הבדל משמעותי בין הקבוצות במרחק הליכה ממוצע בשש דקות לאחר ארבעה שבועות. בדומה, לא תוארו הבדלים משמעותיים בתוצאים המשניים של המחקר.

החוקרים כותבים כי הממצאים לא הצביעו על שינוי משמעותי בתוצא העיקרי בעקבות הטיפול בברזל. בנוסף, לא תועדו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות במדדי כוח שרירים, תפקוד גופני, יכולת אירובית, עייפות, תפקוד בעבודה או בחברה או איכות חיים בריאותית.

ממצאי המחקר הצביעו על עליה משמעותית בריכוזי פריטין וריוויון טרנספרין לאחר 4 ו-12 שבועות, כמו גם עליה בריכוז המוגלובין לאחר 12 שבועות, לא אירועים חריגים המיוחסים לטיפול בברזל.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים גדולים יותר להערכת ההשפעה של טיפול בברזל על תוצאים אלו במטרה לקבוע אם הטיפול עשוי להביא לשיפור תפקודי בחולים ללא-אנמיה עם חסר ברזל ומחלת כליות כרונית.

KI Reports, June 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה