Rheumatoid Arthritis

מדד חדש עשוי לסייע בזיהוי מטופלים בסיכון למחלת מפרקים דלקתית (Ann Intern Med)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מדד ייעודי חדש עשוי לסייע בזיהוי הסיכון להתפתחות מחלת מפרקים דלקתית במטופלים בסיכון מוגבר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת מפרקים דלקתית הינה הפרעה בתיווך מערכת החיסון המתאפיינת בסינוביטיס קלינית, כאשר הצורה הנפוצה ביותר של המחלה הינה דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis). מטרתם כעת הייתה לפתח מדד לחיזוי הסיכון למחלת מפרקים דלקתית במטופלים בסיכון, זאת על-בסיס מספר סמנים זמינים.

החוקרים השלימו מחקר פרוספקטיבי תצפיתי שכלל מטופלים עם תסמינים חדשים של מערכת שריר-שלד, תוצאה חיובית בבדיקה לנוגדנים כנגד CCP (או Citrullinated Protein) וללא סינוביטיס קלינית, אשר היו במעקב לאורך 48 שבועות ומעלה, או עד להתפתחות מחלת מפרקים דלקתית. על-סמך הנתונים הזמינים הם פיתחו מדד פשוט וכן מדד מקיף לחיזוי הסיכון למחלת מפרקים דלקתית.

מדגם מחקר כלל 455 משתתפים, מהם 32.5% (148 חולים) אובחנו עם מחלת מפרקים דלקתית ו-70 חולים (15.4%) אובחנו עם מחלת המפרקים בתוך שנה אחת. המדד הפשוט שפיתחו החוקרים זיהה 249 משתתפים בסיכון נמוך עם שיעור תוצאה שלילית-שגויה של 5% ו-206 מטופלים בסיכון גבוה עם שיעור תוצאה חיובית-שגויה של 72%.  המדד המקיף זיהה 119 משתתפים בסיכון-גבוה עם שיעור תוצאות חיוביות-שגויות של 29% ו-336 משתתפים בסיון נמוך עם שיעור תוצאות שליליות-שגויות של 19%; 40% מהמשתתפים בסיכון גבוה פיתחו מחלת מפרקים דלקתית בתוך שנה אחת ו-71% פיתחו את מחלת המפרקים בתוך חמש שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המדד הפשוט שפותח במחקר זיהה מטופלים בסיכון נמוך למחלת מפרקים דלקתית, עם סיכוי קטן לצורך בטיפול משני. המדד המקיף זיהה מטופלים בסיכון-גבוה בהם תתכן תועלת לריבוד סיכון ואמצעי מניעה.

Ann Intern Med, Aug 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה