Rheumatoid Arthritis

ההשפעה של גלוקוקורטיקואידים במינון נמוך על משקל הגוף ולחץ הדם בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית (Ann Intern Med)

טיפול בגלוקוקורטיקואידים במינון נמוך ולאורך למעלה משנתיים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית מלווה בעליה קלה במשקל הגוף, אך ללא השפעה משמעותית על לחץ הדם, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יתר לחץ דם ועליה במשקל הן תופעות לוואי מוכרות היטב של טיפול במינון גבוה של גלוקוקורטיקואידים. מחקרים תצפיתיים הצביעו על קשר בין טיפול בתכשירים אלו כנגד דלקת מפרקים שגרונית ובין יתר לחץ דם ועליה במשקל, אך מחקרים אלו היו מוגבלים עקב ערפלנים רבים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעות של שנתיים של טיפול במינון נמוך של גלוקוקורטיקואידים בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית. החוקרים אספו נתונים מחמישה מחקרים אקראיים ומבוקרים עם התערבות לאורך שנתיים, אשר כללו חולים עם דלקת מפרקים שגרונית בשלב מוקדם או מתקדם וטיפול בגלוקוקורטיקואידים במינון מקביל לפרדניזון במינון יומי של עד 7.5 מ”ג.

התוצאים העיקריים כללו הבדלים בשינוי מתחילת המחקר במשקל הגוף ובלחץ עורקי ממוצע לאחר שנתיים בניתוח לפי כוונה לטפל. הבדלים במספר התרופות לאיזון לחץ דם לאחר שנתיים הוגדר כתוצא משני.

מדגם המחקר כלל 1,112 משתתפים (גיל ממוצע של 61.4 שנים, 68% נשים). בשתי הקבוצות נרשמה עליה במשקל לאחר שנתיים, אך טיפול בתרופות ממשפחת גלוקוקורטיקואידים הובילו לעליה גדולה יותר בהיקף של 1.1 ק”ג, בממוצע, במשקל הגוף (רווח בר-סמך 95% של 0.4-1.8 ק”ג, p<0.001), בהשוואה לביקורות.

לחץ דם עורקי ממוצע עלה בכ-2 מ”מ כספית בשתי הקבוצות, עם הבדל בין הקבוצות של 0.4- מ”מ כספית (רווח בר-סמך 95% של 3.0- עד 2.2 מ”מ כספית, p=0.187).

במרבית החולים לא נרשם שינוי במספר התרופות לאיזון לחץ דם ולא תוארו הבדלים בין הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לטיפול בגלוקוקורטיקואידים במינון נמוך אין השפעה על לחץ הדם, אך הטיפול מלווה בעליה של 1.1 ק”ג במשקל הגוף.

Ann Intern Med, Aug 15, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה