Rheumatoid Arthritis

מה בין רמות לפטין בדם ובין פעילות דלקת מפרקים שגרונית? (Clin Rheumatol)

במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי רמות לפטין בדם גבוהות יותר בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית בהשוואה לביקורות, כאשר קיימת קורלציה בין רמות לפטין ובין פעילות מחלת המפרקים והופעת אוסטיאופורוזיס באוכלוסיית חולים זו.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דלקת מפרקים שגרונית הינה מחלה אוטואימונית במבוגרים, המלווה בדלקת סיסטמית ופגיעה משמעותית במפרקים, כאשר אחד הסימנים לנזק גרמי בחולים אלו הוא אוסטיאופורוזיס. לפטין הינו חלבון דלקתי אשר נקשר במחקרים קודמים עם דלקת מפרקים שגרונית, אך אין מידע רב אודות הקשר בין לפטין, פעילות מחלה ואוסטיאופורוזיס בחולים עם המחלה הריאומטית.

מדגם המחקר כלל 245 חולים עם דלקת מפרקים שגרונית ו-120 ביקורות בריאות. החוקרים אספו נתונים אודות המאפיינים הקליניים ובדיקות מעבדה, כמו גם תשובות לשאלונים להערכת פעילות גופנית ומצב תפקודי. בדיקות Dual-energy X-ray Absorptiometry שימשו להערכת צפיפות המינרלים של העצם.

מהנתונים עולה כי רמות לפטין בדם היו שונות משמעותית בין חולים עם דלקת מפרקים שגרונית ובין ביקורות בריאות (1.27 לעומת 0.17, p<0.001). השיעור החיובי של רמות לפטין בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית עמד על 86.35%, שיעור גבוה יותר מזה שתואר בביקורות (19.55%) (p<0.001).

מניתוח סטטיסטי עלה כי קשיון בוקר, משך מחלה, נפיחות מפרקים, רגישות מפרקים, מספר מפרקים נפוחים, מספר מפרקים רגישים, מדדי שאלון הערכת בריאות (Health Assessment Questionnaire) וזוהתה קורלציה בין מדד Sharp (או Sharp-van der Heijde) ובין רמות לפטין בדם.

מהנתונים עלתה מגמה ברורה של עליה בריכוז לפטין בדם בהתאם למדדי פעילות מחלה השונים. ריכוז לפטין מוגבר זוהה כגורם סיכון לפעילות מחלה מוגברת ואבחנה של אוסטיאופורוזיס. חציון ריכוז לפטין בדם היה שונה משמעותית בין קבוצות החולים עם מסת עצם תקינה, אוסטיאופניה ואוסטיאופורוזיס (p<0.001).

עליה בריכוז לפטין זוהתה כגורם סיכון להתפתחות אוסטיאופורוזיס על-רקע דלקת מפרקים שגרונית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על קשר בין רמות לפטין בדם ובין פעילות מחלה והתפתחות אוסטיאופורוזיס בחולים עם דלקת מפרקים שגרונית.

Clin Rheumatol, Aug 30, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה